Var ute i skärgården i helgen för att bomma igen sommarstugan för vintern. Nere vid stranden, där det växer en del tall, hittade jag precis som något tidigare år massor av tallblodriskor. Det är väldigt gott om insekter därute, och spindlar, men konstigt nog är dessa tallblodriskor nästan helt fria från angrepp, trots att de är rejält stora. Flera av dem var en decimeter eller mer i diameter, men perfekta inuti.
Någon som har någon idé om hur detta kan komma sig?
Synd att min fru inte kan med riskornas konsistens. Någon som kan tipsa om maträtt eller tillredning som kan dölja konsistensen, så hon kan äta dem? Eller rent allmänt, så jag kan äta dem? ;-)
Ja, tallblodriskan är nästan lika “ren” som gallsoppen. Innehåller väl nåt som inte gillas av ohyran. Kantarellerna har hjälp av sitt “giftiga” D-vitamin, vem vet vad tallisen innehåller.
Apropå konsistens, så kan du eliminera den i en köttkvarn/mixer och göra göra tallblodriskeburgare och givetvis också betydligt finare färsmat!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.