Hejsan,
Var och plockade svamp i lördags med min hund som tyckte att en annan svamp än trattkantareller såg mumsig ut. Jag såg aldrig att han åt av svampen men åkte direkt till veterinären. Han hade lite diarré i skogen men det var innan jag såg att han åt av en svamp och sen började han drägla. Jag misstänker att det var en
Sidentråding
Dock är jag inte ngn expert på svampar. Min fråga är hur stor är risken att han har skadats permanent av en lite bit svamp (liten hund 7.4kg) och han kräktes inom 1-1½h? Hav verkar må bra. Proverna lever/njurar var bra, ska dock ta nya I veckan. Har aldig hört talas om hundar som ätit giftiga svampar. Hur mycket måste man äta för att det ska vara dödlig på en människa? Vilken symtomer ska jag kolla efter nu?
Är mycket tacksam för svar
Mvh
Nina & Winston
Om det var sidentråding, är giftämnet muskarin (en överstimulering av nervsystemet orsakar bl.a. kräkning, diarré, ökad saliv, hopdragna pupiller) och en lättare förgiftning som det verkar handla om, ger inga bestående men hos människor. Knappast hos hunden heller, om han mår bra nu.
Men det är väl egentligen veterinären du ska ställa frågorna till. Hundar och människor är känsliga för olika saker.
Tack Irene,
jag var direkt hos veterinären men de visste inte vad det var för svamp inte jag heller men jag har kvar svampen. Ska posta en bild här. Han mår bra nu men hur ter sig det efter på människor? Vilka tecken ska man leta efter. Veterinären sa iof att hundar och människor reagerar ganska lika på gift.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.