Hittade de här i ekskog idag. Kan det vara rödgul taggsvamp? Ganska säker på att det är det, men vill vara 100. Det luriga var att ganska många av dem, hade som en liten grop i mitten…. Finns det några giftiga taggsvampar och vågar man äta dessa?
rödgul och blek taggsvamp är ätliga och goda.
Övriga taggsvampar har så pass stor olikhet i färg och/eller konsistens att förväxling knappast är tänkbar - kolla taggsvampar i databasen.
Det finns ju ett par mörka fjälliga arter som anses ha matvärde - men de är ännu oprövade för min del.
Har sett en del tillagningstips här så vänta in fler svar från de som kan dessa bättre.
http://svampguiden.com.digitest.biz/databasen.asp
Synd att du inte visar någon bild!
Men det kan t.o.m. vara H. umbilicatum – om ”gropen” är tillräckligt djup.;)
Kolla den här tråden; http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=184522&view=open&fnr=1
Inget sägs där om smaken, men så här säger Tom Volk: (Vad han säger om varierande smak gäller också blek och rödgul – enligt mina egna erfarenheter.)
”Hydnum umbilicatum is probably the least prized of the Hydnum species. Although usually delicious, it takes a lot more bending down to pick these scattered mushrooms to get enough for a meal. There are also reports that some populations of this species have a foul or bitter taste. Just like tomatoes and strawberries, flavor can vary greatly among strains or populations. You might want to test a few of the Hydnum’s that you pick before committing a whole meal to them.”
”Roger’s mushrooms” säger ”edible – good.”
Intressant artikel… Jag måste kolla sporerna ordentlig när jag kommer hem ikväll. Vissa av de svampar jag hittade påminner om de som fritjof hittat, men inte alla… Det är bara vissa som har det där hålet i mitten, andra inte alls och vissa delvis eller väldigt lite. Kan det ens vara möjligt att flera av de olika arterna växer tillsammans?
Fritjof, åt du dina svampar och var de goda?
Jag tycker att man ofta ser förjupningar eller hål i hatten i de rödgula taggsvamparna, för mig är det ingen speciell artkaraktär.
För övrigt undrar jag vad “umbilicatum” egentligen är för något? Den är beskriven från USA, men amerikaner i allmänhet använder det namnet på alla rödgula taggsvampar (istället för att kalla dem rufescens alltså).
Jag tror inte att någon vet vad som menades med den arten (vet inte om det finns någon typkollekt som går att analysera). Hur som helst tvivlar jag på att det är samma art som vi har börjat kalla “umbilicatum” här i Europa.
För dem som vill läsa mer:
http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/556/55612935011.pdf
Trots det begränsade geografiska urvalet av kollekter (Slovenien, Spanien, två umbilicatum från USA + några lånade DNA-sekvenser från GenBank), framgår det att de som från början har identifierats som rödgul taggsvamp (RUF-) i själva verket består av 6 väl skilda grupper, varav en betydligt närmare blek taggsvamp (REP-) än de övriga rödgula. Även blek taggsvamp hamnar i två väl skilda grupper.
Hur tror ni att “släktträdet” skulle ha sett ut om det innehöll kollekter från hela världen? Var skulle t.ex. alla våra populationer av släktet Hydnum hamna?
Igår plockade jag för första gången blek taggsvamp och blandade den med kantarell. Idag bannar jag mig själv för att jag inte plockat den tidigare. Jag gillade den verkligen och den påminde mig om kycklingkött i konsistensen. Nu är den definitivt en av mina favoriter. Den rödgula varianten har jag inte testat men det är bara en tidsfråga.
Jättebra tips! Grytor är ju jättegott nu på hösten. Jag har ju rätt många hemma och de som jag hittade är som Fritjofs ganska små. De stora var så angripna. Var nåt spindelvävsaktigt på taggarna så de tog jag inte. Vet inte om det var spindelväv eller mögel, fanns så många så jag orkade inte kolla det så noga. Hört att de inte är så bra att torka. Ska man frysa in alla då eller vad tycker ni?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.