0 520 visningar

14 svar

Nytt för mig i helgen + frågetecken

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 11:32

Här kommer lite bilder på några som jag lagt märke till för första gången.
1 får jag till Stor gragskivling, Stropharia hornemannii. Växte i mossan runt en granstubbe.

2 får jag till Ärggrön kragskivling, Stropharia aeruginosa. Växte i mossan i skogskant med gran som närmsta träd. Tyvärr kan min kamera inte göra färgen rättvis:(

3 Blomkålssvamp, Sparassis crispa. Växte intill en tall. Har hittat denna en gång tidigare men det är många år sedan:)

Många av er har säkert hittat dessa arter tidigare men för mig var det nytt. Det var kul att känna igen och kunna namnet på ngt som jag tidigare inte hittat men kragskivlingarna tycker jag har ett annorlunda och speciellt utseende som gör de lätta att känna igen:)

Tyvärr inte helt bra bilder men kameran bråkade med mig:(

Stor kragskivling, Ärggrön kragskivling och Blomkålssvamp

0

Nytt för mig i helgen frågetecken

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 11:39

Här kommer bilder på en stor vacker ticka. Växte på en stubbe som jag misstänker är gran. Har fortfarande problem med dessa stubbar…

Den här har jag problem att sätta namn på och behöver lite namnförslag.

Tack på förhand:)

0

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 11:43

Här kommer 2 (tyvärr suddiga bilder) på undersidan. Kanske de hjälper lite iaf:)

0

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 11:52

Hittade även en luring bland trattkantarellern. När bilderna togs var tanken att få jämförelsebilder mellan den här och trattkantarellerna och därför missade jag att ta kort på hela svampen.
Går det ändå att se vilken det kan vara och ge namnförslag? Växtplatsen är lite torrare mark med mindre mossa i ung granplantering.

Detta var de sista bilderna.
Tack igen:)

Även en trattkantarell på bild 2:)

0

Bo E

27 sep 2010 kl. 12:20

helt klart en liten spindelskivling med trattkantarellen.
Inte speciellt lika vare sig till färg form eller konsistens - men från ovan kan de faktiskt ha samma hattfärg, men oftast inte samma form - karaktär.

Kragskivlingar håller jag oxå med om, fast tveksam att avgöra blågrön eller ärggrön.
Hur bedömer du matvärdet på den stora kragskivlingen?

Blomkålsvampen - säger bara grattis!

Tickan - håller med om granstubbe och gissar klibbticka fast det finns många som kan mer på guiden så invänta fler svar.

0

En till..

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 12:25

Kom på att det var visst en till som jag blev osäker på. Växer på död björkgren och trodde först att det var Föränderlig tofsskivling. Det som gör mig osäker är den strimmiga kanten. Är det istället gifthätting, Galerina marginata, som jag hittat igen med annat utseende än den som finns vid vårt körsbärsträd? Eller är det trots allt F. tofsskivling eller ngt annat?
Tur att jag ännu inte bestämt mig för att hitta, plocka och äta tofsskivlingen ännu då osäkerheten fortfarande är för stor för dessa olika stubbsvampar;)

0

Madde Småland

27 sep 2010 kl. 12:37

Tack Bo:)

Har inte provat Stor kragskivling då jag inte visste om det var en ätlig eller inte. Har kollat i böcker som jag har och det råder visst tveksamheter så den står vackert kvar i skogen:)

Den blågröna kragskivlingen, Stropharia caerulea, beskrivs som mindre slemmig och mindre fjällig med snart sönderfallande ring. Tycker inte att ringen på den här verkade svag och hela svampen var rätt slemmig. Men jag kan ha fel…

Klibbbtickor har jag tidigare sett massor av men de jag hittils sett liknar inte den här. Ska kolla upp ditt förslag mer ordentligt ikväll efter jobbet:)

0

En till..

Bo E

27 sep 2010 kl. 13:44

tror inte på gifthätting av två orsker.

den växer på björk
det tuvade växtsättet

detta skulle jag ta som starka tecken för föränderlig tofsskivling

0

En till..

"JAS" Helsingborg

27 sep 2010 kl. 14:09

Att det är en klippticka råder det
inga större tveksamheter om:) Vad skulle det annars vara?

0

En till..

Charlotte B

27 sep 2010 kl. 15:31

Hej på er
Vill bara tillägga från Madde (träffade henne nyss) att dropparna under tickan är regndroppar och är inte klibbiga.

0

En till..

"JAS" Helsingborg

27 sep 2010 kl. 15:46

Men? Brukar de vara klibbiga? Det har jag inte upplevt, tickan är klibbig och som Klas skriver i sin bok. - Se upp ni som tänker färga garn med klibbticka, garnet klibbar ihop något alldeles förskräckligt-

0

Bo E

27 sep 2010 kl. 15:59

jag tror klibbticka är vanlig på gran

jag tycker stor kragskivling är god
påminner lite om “köpe-champinjoner” när man har dem i gryträtter t ex.
vad är det för risker att äta den?
är den bara outforskad eller har man funnit några biverkningar av den?

0

Tony S

27 sep 2010 kl. 21:20

Håller med om klibbticka och stor kragskivling.

0

Tack Bo E, JAS och Tony S

Madde Småland

28 sep 2010 kl. 00:47

Blev lite snurrigt och fick lite hjärnsläpp.. Har tidigare sett klibbtickan med annorlunda utseende som i torrare väder haft droppar på undersidan och nu när det var vanliga vattendroppar efter regnet tänkte jag att det spelade roll. Har nu läst på lite mer och kollat in fler bilder och utseendet är verkligen varierande:)

Bo E
Det står lite varierande om stor kragskivling. En äldre bok (Nordens svampar- Morten Lange, 1990) beskriver den som misstänkt giftig. Bo Nylen- Svampar i skog och mark, beskriver den bara som oätlig och i Nya svampboken- P.Holmberg/H.Marklund, står det att den är för lite undersökt. Det var detta jag utgick ifrån när jag valde att lämna kvar den i skogen:)

Efter att tidigare hittat och fått bekräftat att jag har gifthättingen på körsbärsgren i trädgården håller jag mig tveksam till vanligheterna.
Det som gjorde mig osäker var som jag tidigare skrev den strimmiga kanten som står i de flesta beskrivningarna av gifthätting. Nu efter mkt sökande och läsning hittade jag den strimmiga kanten som beskrivning även på f.tofsskivling.

Tack igen och förlåt för att jag nu skrev ett brev;) God natt till er som nu i natt läst detta och fortfarande sitter uppe:)

0

Madde Småland

28 sep 2010 kl. 10:55

Skriver jag igen;)
Att det var en spindling visste jag men går det utifrån så här lite info sätta ngt namn på den? Det är en djungel av spindlingar där ute i skogen så jag förstår om det inte går utifrån så här bristfällig information.
Det är inte heller i nuläget viktigt med ett namn på den då den fotades för att visa skillnaderna däremot hade det varit kul att kunna namnge ännu en art:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone