0 401 visningar

7 svar

Svarta & röd/gula trumpeter!!

Erica

27 sep 2010 kl. 16:01

Jag skulle vilja hitta dessa sorter, röd/gula har jag hittat. Men inga mängder!

Kollar av platserna där det står att dom ska växa men jag hittar dom inte.
Någon som har ett bra tips!?

Ja! & är det någon här som vet om man kan torka fårticka??

Ps! Bor i västebotten! :)

0

Svarta

heidi

27 sep 2010 kl. 16:28

rödgul trumpet, vid dyiga marker med vasst högt gräs. sätt dig på huk ibland. gå runt kärr , gå så nära vattenkanten som möjligt, det är där det kan bli mängder.dammsug omgivningen där du hittade några.

0

Svarta

Erica

27 sep 2010 kl. 16:31

Precis den marken du beskrev hittade jag mina första. Bara att mala på! :D
Tack för tipset.. :)

0

Svarta

Geraldine, Vällingby

27 sep 2010 kl. 16:37

Svarta under el-ledninger på “elgator” och i blandskog, nära ek och hassel.

0

Svarta

BaWa

27 sep 2010 kl. 20:29

Ek och hassel är inte så vanligt i Västerbotten Geraldine ;-)

Svarta trumpeter hittar oftast i gammal fuktig barrskog, gärna med inslag av löv.

Ja Erica, torka fårticka går utmärkt.

0

Svarta

Erica

27 sep 2010 kl. 22:19

Inte så mkt ek å hassel här inte :P
Tack för tips! :)

Provade torka fårticka i ugnen idag, det gick inge bra!

Antar att man måste ha en svamptork.. :(

0

Svarta

Geraldine, Vällingby

28 sep 2010 kl. 00:42

Se där ja BaWa, läste inte hela inlägget! Missade det där med Västerbotten, ifs är jag ganska dålig på vad det växer för träd i Norrland :)

0

Svarta

birgitta

28 sep 2010 kl. 13:08

I Norrland finns den svarta trumpeten ofta bland renlav på sydsluttningar, säger Pelle Holmberg - saknas dock i Norrlands inland och i fjällen.
Den rödgula gillar kalkhaltig mark + sankmarker. Jag slog på min gröna karta och hittade ett ställe där det stod “kalkbrott” just intill kärr - och vips, där var de.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone