0 640 visningar

10 svar

Är detta rodnande fjällskivling?

Katrin

27 sep 2010 kl. 16:46

Hittade ett antal svampar som jag tror är rodnande fjällskivling. De växer runt tallar på kulturmark som jag tror det heter när det är skogsplantering på förut odlad mark.
De är ca 15 cm höga, 7-15 cm över hatten.
När jag skrapar och trycker på skivorna så ser det rosa ut.
Bifogar ett par bilder.

Är detta rodnande fjällskivling?

0

Bo E

27 sep 2010 kl. 16:51

tror att det är den, men det är lite svårt att bedöma då¨man inte ser hela svampen på bild.
foten brukar vara lite svälld i basen och oftast är det i maskingångar i fotbasen som rodnaden framträder tydligast

har sett den i granplantering men vet inte hur den trivs med tall

brukar växa i barrmattor utan underveg. i alla fall

0

Katrin

27 sep 2010 kl. 16:56

Svampen är svälld i basen. Har inte tittat hur den ser ut inuti basen.

0

Katrin

27 sep 2010 kl. 17:02

Lägger till ytterligare en bild på hela svampen.

Hela svampen inkl bas

0

Vill gärna ha ytterligare bekräftelse!

Katrin, Uppland

27 sep 2010 kl. 21:01

tack, om någon kan hjälpa.

0

Vill gärna ha ytterligare bekräftelse!

Jan A, Uppsala

27 sep 2010 kl. 21:15

Fattar inte att din fråga inte besvarats för länge sedan.
Visst är det någon av de rodnande flugsvamparterna. Vilken vill jag inte gissa på!

0

Ätlig?

Katrin, Uppland

27 sep 2010 kl. 21:17

Tack Jan!
Jag har plockat ett gäng och vågar inte proväta förrän ajg är säker på att den går att äta…

0

Ätlig?

Jan A, Uppsala

27 sep 2010 kl. 21:22

Jag tycker inte du ska äta den! Kan ge magbesvär m.m.

0

Ätlig?

Katrin, Uppland

27 sep 2010 kl. 21:24

Inte ens förvälld?
Har vänner som säger den är gopdare än stolt fjällskivling. Tyvärr har jag ingen möjlighet att visa dem svamparna irl så det är samma de plockar..

0

Ätlig?

Jan A, Uppsala

27 sep 2010 kl. 21:30

0

Tack!

Katrin, Uppland

27 sep 2010 kl. 21:33

Då vet jag. Detta är dock barrskogssvamp, jag ska nog prova lite lite å se vad som händer.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone