0 343 visningar

13 svar

Är detta trattisar?

olga

27 sep 2010 kl. 19:28

Plockade 47kg idag hoppas det är rätt?

0

Roger

27 sep 2010 kl. 19:33

Mycke riktig har du trattisar där.

0

Katrin, Uppland

27 sep 2010 kl. 19:35

Härligt!!
Men MYCKET att rensa!!!
jag vågar inte undlåta rensning då det kan smyga sig in små spindelskivlingar i trattkantarellbestånden..

0

Grethe F

27 sep 2010 kl. 19:36

Vilken skörd Grattis jag hoppas du har hjälp med rensningen

0

Roger

27 sep 2010 kl. 19:38

Ja du har att göra men det är vart besväret.Men se upp för det är en liten lurig rackare den spindelskivlingen.

0

tratten

27 sep 2010 kl. 19:47

hur kan man plocka 47 kg av en svamp man måste fråga efteråt om det är trattkantareller? bör man inte vara lite mer säker innan? grattis iallafall :-).

0

Boman

27 sep 2010 kl. 19:52

Ställde just samma fråga högt. Kollar man inte först vad det är, före man plockar den mängden.
Rekommenderar en noggrann koll så inget giftigt slunkit med.

0

Ingrid T

27 sep 2010 kl. 19:55

samma här, hade aldrig plockat mer än några exemplar och sedan frågat, trist om någon annan hinner före och plockar resterande, men själv kan man klara livhanken

0

Gina

27 sep 2010 kl. 20:00

Håller med om att man ska vara säker innan man plockar. Själv frågar jag andra svampplockare vad de plockar och på så sätt lärde jag mig om den bleka taggsvampen. Svampplockare är goda människor som gärna delar med sig av sina kunskaper. I år har jag utökat med 2 nya svampsorter.

0

olga

27 sep 2010 kl. 21:57

Ja det var synd att jag var osäker, men sex 20L korgar fick räcka idag, ryggen strejkar.Rensa får han som köper göra:) fast givetvis är rötterna avklippta. Tack för hjälpen.

0

Geraldine, Vällingby

28 sep 2010 kl. 00:49

Grattis till fin skörd!

Gina: Kul att du försöker lära dig lite nya sorter, jag försöker med åtminstone 1 ny varje år. Håller på att kolla in olivaxingen, men har ännu inte fått hjälp “live”. Och laddaren till kameran é helt som bortblåst, så jag kan inte skicka in några nya bilder heller. Sedan har jag en gammal kamera som minneskortet är fullt på och jag har glömt hur man raderar :), det var över 5 år sedan jag använde den. Borde kanske upp till centrum och köpa ett nytt minneskort till den om inte laddaren till nya kameran dyker upp snart. Det är ju nu man kan få så fina bilder.

0

Stina Nordsjälland

28 sep 2010 kl. 21:32

Jag sitter och tänker - Visst vet Olga vad hon plockat, men oj vad är de små. 47 kg i den storleken måste ha tagit lite tid.  Men lycka till med en fin fångst.

0

Gina

28 sep 2010 kl. 23:30

Geraldine: Visst är det kul att lära sig nytt! Olivvaxingar verkar det vara gott om i år. Hoppas du får ordning på kameran för nu är ljuset alldeles perfekt. Jag har aldrig kameran med mig i skogen (är alldeles för slarvig, tappade bort hundens koppel häromdagen då jag hittade ett nytt ställe med kantareller). Stina: Tror nog också Olga visste vad hon pysslade med och hon ville nog retas lite ;-).

0

André

30 sep 2010 kl. 00:41

Jag tycker det ser ut som 46,8 kg bara. Du skarvade inte lite där? :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone