0 1222 visningar

7 svar

Trattkantareller

Ingrid T

27 sep 2010 kl. 20:02

Det här nog en fånig fråga men ställer den ändå:
Jag är en riktig fegis när det gäller svamp men har ändå tänkt mig ut och försöka hitta trattkantareller. Nu läser jag här att de kan förväxlas med en dödlig sort, någon form av skivling. Är det inte så att trattkantareller har gula “ben”, skivlingen hade bruna “ben”. Hur kan man vara helt säker på att det är trattkantareller man plockar? Bör kanske tillägga att jag alltid plockar svampar en och en oavsett hur små eller stora de är.

0

Gina

27 sep 2010 kl. 20:09

Inga frågor är dumma och jag är själv en försiktig general, det ska man vara. Äter hellre svamp flera gånger än kanske en enda gång. På din beskrivning så verkar det som att du vet hur en trattkantarell ser ut. Titta på bilderna här på siten och jmf med de giftiga. Kantarellerna har åsar istället för skivor. Någon annan mer pedagogisk kommer säkert att svara bättre. Mitt bästa tips är att kolla bilderna och kanske fråga svampplockare. Själv fick jag hjälp i början och har sen lärt ut till andra. Jag är helt uppbokad av grannar som vill med mig ut i skogen :-). Lycka till!

0

Ingrid T

27 sep 2010 kl. 20:11

Finns det någon möjlighet att boka dig :))

0

Gina

27 sep 2010 kl. 20:22

Ha ha Ingrid. Det beror på vad du bor? Jag finns i Stockholmsområdet och jobbar helt ideéllt så visst varför inte?

0

Boman

27 sep 2010 kl. 21:33

leta upp en gammal tråd. Trattis skola(ja, ska vara så, särskrev fel då). Där finns bilder så du kan jämföra trattisar med förväxlingssvampar.

0

Madde Småland

28 sep 2010 kl. 01:13

Hej Ingrid
Bra att du är försiktig och bättre att fråga före än efter. Har tre bilder här där du kan se den tydliga skillnaden. Bilderna visar trattkantarell och en spindelskivling. Detta är inte den toppiga giftspindelskivlingen men skillnaden är lika stor.

Bild 1 på växtplats, trattkantarellerna är de till vänster.
Bild 2 trattkantarellen är den som ligger överst.
Bild 3 närbild på undersidan. Trattkantarellen ligger till höger.

Hoppas det hjälper och lycka till:)

0

Madde i Småland

Geraldine, Vällingby

28 sep 2010 kl. 02:00

Fina bilder och mkt bra beskrivning!

0

Ingrid T

28 sep 2010 kl. 15:59

Tack Madde,
när jag har sett dina bilder blir det svårt att tveka inför att plocka trattkantareller
Jättemycket tack för hjälpen

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone