0 420 visningar

4 svar

Giftsvamp bland trattisarna

Alexandra

28 sep 2010 kl. 07:55

Hej,
när jag rensade dagens fynd av trattisar hittade jag en svamp som inte var en trattis, vet inte var det var och har inte tagit någon bild på den, men om det nu varit någon giftsvamp, är det farligt att äta de andra svamparna jag plockade då de låg tillsammans i korgen?

0

Irene A

28 sep 2010 kl. 08:11

Har du gått igenom och borstat av alla trattisar, är det ingen fara.

Det kan vara värre för dem som inte orkar kolla skörden lika noga (eller har sämre syn).

0

Peter, Linköping

28 sep 2010 kl. 08:38

Det kan hända den bäste. Och till och med mig. Senast jag var ute såg jag att jag fått med mig en liten spindling vid trattkantarellskördande. Det är lite surt, för jag har två kontroller, skall ha i alla fall.

1. Titta på allt som skall ner i korgen i skogen.
2. Titta på allt som skall upp ur korgen när jag kommit hem.

Nu slank spindlingen igenom steg 1, och jag kan bara misstänka trattkantarellsutmattning (ni känner fenomenet).

Nu var det inte den toppiga utan en lite spensligare spindling med karmosinröda skivor. Nån kanske vill gissa?

0

Birgitta D

28 sep 2010 kl. 09:17

rödskivig kanelspindling, bra att färga med.

0

Peter, Linköping

28 sep 2010 kl. 09:20

Tack! Den kanske hade avslöjat sig själv i en stuvning. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone