Skapar en ny tråd på torkning av svamp.
Jag är fundersam över vilka svampar som är lämpliga att torka och vilka som är olämpliga att torka.
Vi kan väl uppföra en lite över våra erfarenheter och kunskaper.
Sätt svampens namn i rubriken så blir det lätt att hitta det man letar efter.
(Har läst lite inlägg här där det varit sandlådekaraktär över tyckandet- det kan vi hoppa över här tack.)
Här på svampguiden brukar det skrivas att svampen ska vara “knastertorr”. Jag upplever dock att vissa sorter är lite mjuka, tex får jag aldrig sandsopp “knastrig” på samma sätt som svarta trumpeter, även om de varit länge i torken. De är torra och luktar gott, men går att böja.
Gör jag något fel, eller är detta deras natur. (Torkade äpplen blir ju inte heller “knastertorra”...)
jag har heller aldrig lyckats få soppar “knastertorra”, de förblir aningen mjuka men håller sig trots det väldigt bra i glasburkar. har aldrig varit med om att nån av mina torkade soppar börjat mögla. trattisar och dylika svampar brukar däremot bli i det närmaste knastertorra när jag torkar. jag använder oftast ramar med myggnät på när jag torkar svamp.
En av de godaste! Delar hattarna i tårtbitar, lägger fötterna bredvid, och kör på fläkten. Tårtbitarna blir guddomligt goda, antingen blötta och smörstekta, eller blötta, urkramade, panerade och friterade… Fötterna mixar jag med grovsalt. De stolta hattbitarna blir inte heller knastertorra, de är poröst torra om ni fattar vad jag menar! :)
Får man bara rekommendera en enda sort?? ;)
Under försommaren/sommaren fick den lite tokfnatt och var tillsammans med kantarellen det enda som fanns att plocka.Överskottet hamnade torkade i burk och till min förvåning blev dem ganska så kryddiga i smaken,definitivt i positiv riktning, lite chilikänsla som gör sig bra i diverse blandanrättningar.Kan vara att jag bara tog små/unga exemplar och att det lilla skarpa som fanns hos dem blir en smakförhöjare,vem vet??
Förra vecka torrkade jag trattisar och kantareller och dom torkade fint men i måndags plockade vi trattisar och kantareller igen och torkade på tidningar men nu dom har blivit svarta och klätiga vet ej vad jag hade gjort bytte tidningar 2 gånger omdagen men ändå.jag tänker kasta den huh 2 dagars jobb.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.