Hej!
Vi plockade kantareller i en bokskog i Skåne. Några exemplar gjorde oss osäkra.
Bild 1: Härliga kantareller men är de tre längst till vänster också kantareller? Halsen är jämntjock och svagt,svagt gul nästan vit (på de vanliga är ju halsen kilformad och gul ända ner).
Bild 2: Fler exemplar av denna svamp.
Kan någon säga vad det är?
Vilken kantarellsort på bild 2?
håller med jan a att det rör sig om bleka vanliga kantareller - påminner mycket om de jag brukar plocka som “vita kantareller” fast lite mer gult pigment - smakar förträffligt - de “äkta” bleka kantarellerna brukar vara kraftigare byggda
ursäkta om jag förvirrade begreppen genom att kalla dessa bleka
men något annat kännetecken kunde jag inte se än att de var just lite blekare - apropå frågeställningen (jag uppfattade det som en fråga om alla vara samma art på bilden) så tycker jag det ser ut att vara endast bleka exemplar av vanlig kantarell
tänk vad tokigt det blir när vissa arter inte har egna namn utan bara släktnamnet - hur ska man kunna veta om blek kantarell avser arten med det namnat eller en blek kantarell av arten som inte har eget namn??? Kunde det inte vara en god ide att låta den arten heta gul kantarell som så många (felaktigt iofs ) redan kallar den???
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.