I väntetiden på att trattkantarellerna växer upp vid min skånska sommarstuga, överväger jag en tur norrut till helgen. Finns det någon som kan berätta lite om hur mycket svamp som fortfarande är i gång i Norra Dalsland/Södra Våarmland och om det har varit någon särskild nattefrost som har tagit kål på några arter.
Bor i Södra Värmland, och här finns det rätt gott om gula kantareller och massor med trattkantareller! Blek taggsvamp finns det oxå en hel del i mina skogar. Plockar inga mer sorter så jag kan inte uttala mig om dem, men det har knappt varit nån nattfrost än…bara ngn enstaka natt.
Hoppas du hittar massor med svamp…:)
Tusen tack för svar. Låter ju bra att det inte har varit någon nattefrost. Så måste det ju också vara gång i de rödgula trumpeterna och jag förstår att kantarrellerna inte är för våta. Så bliver det väl till att draga till mammas gamla svampskogar i helgen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.