Bor i Norra Halland o har hört att Lömsk flugsvamp är ovanligt här,men har sett en svamp med strumpa o ring (som väl alla flugsvampar har)den är vit,men liksom lite svagt mintgrön i mitten på hatten,iallafall dom unga exemplaren,har inte haft med kamera,o vågar inte plocka med den hem,p.g.a förväxlingsrisk.
Inga-Lill
vad är du rädd att förväxla den med?
förstår nog inte problemet - om du tror att det är en giftsvamp och bara vill ha den artbestämd så är det väl bra att lägga ut en bild
på ren gissning skulle jag tro att det är vitgul flugsvamp du hittat - inte lika farlig som lömsk men inget du behöver tänka på att äta eller ens smaka på - den unkna doften av gammal källare eller potatis brukar räcka
Skulle vilja lära mig känna igen giftsvamparna,är svårt när man bara ser dom på bild.
Ska ta med kameran nästa gång.
Är kanske lite för försiktig,bara att den kanske åker med av bara farten när den blivit medplockad.
Ska inte smaka på den,bara funderade över om den eventuellt växer här.Ska se hur den vitgula ser ut,om jag ser någon likhet.
Tack för hjälpen.
Inga-Lill
Jag lämnar alla okända svampar i skogen,därför jag inte får veta vad det är,men får inskaffa en bra kamera att ta med på promenaderna.
Har gått svampkurs,men vågar än så länge bara plocka soppar,taggsvampar o kantareller,vågar inte ens kremlor,men hoppas lära mig.
Inga-Lill
Det är så jag känner,har väldig respekt för dom giftiga svamparna.
Har nu varit ute i skogen o plåtat,vet inte om det är fel på mig eller kameran,men dom blir väldigt otydliga,såg nu att dom gick lite åt det gula hållet,o ganska små,den Lömska flugsvampen är väl större,har bara sett den på bild.
Inga-Lill
ser ut som de vitgula flugsvampar jag hittat nyligen - de verkart kommit senaste veckorna.
naturligtvis ska du inte blanda ätliga och giftiga svampar i samma korg!
Skilda fack i korgen eller som sagt en speciell förpackning för osäkra arter är ju en självklarhet - och det kan vara bra att skilja på andra oxå t ex de som är slemmiga eller missfärgar andra svampar, även om det alltihop är ätliga arter.
Det gäller ju att få med dem hem i så intakt skick som möjligt om det ska gå att artbestämma och ev. fotografera dem.
Aptitligare och trevligare att rensa dem blir det oxå!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.