Jämför här och se om det stämmer:
http://svampguiden.com/art/visa/Agaricus_sylvicola
Den är sökbar i Svampguidens databas, både på det svenska och det vetenskapliga namnet.
giftchampinjonen luktar inte brödkrydda eller mandel utan rätt obehagligt - och det sägs att den stinker ännu värre om man skulle råka steka den.
Lukt- och smaksinnet är mycket viktigt redskap för att identifiera champinjoner tycker jag.
Nu ser jag ingen tydlig lök- eller knölfot på din bild men å andra sidan är foten betydligt längre än man brukar se på snöbollschampinjon, så vill man vara mykologiskt korrekt stämmer säkert Hans Myhres tips.
Men är man bara vanlig matsvampsletare så faller den nog helt enkelt under snöbollschampinjon.
Snöbolls- och kungschampinjonerna (med halmgul fjällig hatt) är mina absoluta favoriter i champinjonsläktet.
Grattis!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.