JAg frågade om risken att förväxla flugsvamp med kremlor, ringen har trillar prickarna har rengnat bort ....
Förra gången jag frågade fick jag ingen hjälp alls ....
JAg snackade med en annan kille och vi hade consensus om att det känns olustigt att äta på en svamp om man inte 100% kan avfärda att det är en flugsvamp ....
du får kolla efter strumpa också, tror inte sannolikheten är hög att både strumpa, ring OCH prickar regnat bort(?) -skulle så vara fallet kanske man kan skippa den svampen ifall att, ofta växer dessutom flugsvampar likt andra svampar ofta i en klunga
vad jag förstått är den största risken med förväxling av kremla resp flugsvamp om de ser likadana ut på hatten bara, och plockaren är trött :)
undrar hur en flugsvamp smakar förresten, är det bittert?
Jag tycker att kremlor och flugsvamp har olika konsistens i köttet, tydligast i foten.
Vilka kremlor och flugsvampar är det du riskerar att förväxla?
Det bör vara lömsk flugsvamp och grönkremla i så fall.
Den vita flugsvampen har ingen kremla som kan förväxlas, och den röda flugsvampen är inte farlig att bita i, om du inte vräker i dig massor och sväljer!
Problemet med den lömska kan jag bara råda dig att lösa genom dels kolla strumpan, dels kolla in grönkremlan ordentligt så tror jag du snabbt lär dig skillnaden i konsistens.
Lycka till!
Jag tycker också att konsistensen på kremlor är så speciell så de är lätta att känna igen! Mitt tips är att hålla i foten upptill och nertill och prova att bryta av den - på en kremla går foten av tvärt (som en skalad banan) medan flugsvmapen blir trådig “flisig” när man bryter av foten. Hoppas detta är till någon hjälp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.