Hej!
Precis hittat den här sidan och kan bara bli imponerad över mängden kunskap som finns här, både bland användarna och i databasen!
Jag skulle vilja ha hjälp med att identifiera en svamp jag hittade tidigare idag. Jag är en stor nybörjare, men alla måste ju börja någonstans! Tyvär har jag ingen kamera, så vi får se om jag lyckas beskriva den tillräckligt bra, och om ni känner igen den!
Det är en vit/gräddbrun svamp som hittades på en ganska välgödslad gräs/moss-mark nära björkar. Exemplaret jag tog med mig är ca 5 cm hög, men det fanns större i närheten. Grov fot med en liten “utväxt” vid roten (ungefär som karljohan har, vet någon vad termen är får ni gärna berätta). Hatten är 3-4 cm i diameter, med nervikta kanter. Skivor som är lite “urnupna” dvs, de går inte ner mot foten (motsatsen till en kantarell typ) och skivorna är inte gaffelgrenade. Foten lite ihålig. Skarp svårbestämd lukt.
Jag har letat runt lite och rättiksmusseronen liknar, men min svamp saknar de grenade skivorna och foten är inte jämntjock. Några idéer?
Finns det för övrigt några svamp-nycklar över Sverige/norra Europa? Någon som rekomenderas?
det låter som en svamp jag gick bet på att identifiera i söndags - växer i rätt stor mängd nu och påminner lite om rättikmusseron fast kraftigare och som du beskriver det - lite mer svullen vid fotbasen.
hoppas snart få in bild på den så kan du få se om det är samma.
Artbestämning får nån stjärneprydd försöka sig på...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.