0 540 visningar

5 svar

Hjälp med artbestämning?

Rene Engström

29 sep 2010 kl. 00:14

Bild 1: Kan det här vara bolmörtsskivling kanske? Skivorna är ljusbruna/beiga och köttet vitt. Luktar inte så där värst bra tycker jag.

Bild 2: Lite rädd att jag råkade plocka lömsk flugsvamp. Skivorna är ganska ljustoranga några timmar efter plockning. Grönbrun hatt. Hittade ingen strumpa eller ring dock. Och jag grävde efter strumpan också.

Bild 3: Kan det här var granvaxing? Foten var ganska klibbing.

Alla 3 hittades i en liten skog/lekpark nära centrala Östersund. Gamla höga tall och björk.

0

Irene A

29 sep 2010 kl. 09:10

Bilderna har fått lite konstiga färger tror jag, så det blir inte så lätt.
Den första är jag väldigt osäker på.
Bolmörtsskivlingen har gulaktiga skivor från början, och de blir mer brunrosa med åldern. Det går inte att se på bilden om det stämmer, men det känns inte heller sannolikt att du hittar den under björk och tall i Östersund.
Om den hade varit ljusare, kunde jag ha föreslagit irismusseron.

Den andra är en kremla. Med gröna nyanser i hatten, mörkgula skivor, mild smak och en något uppsvälld, fluffig och skör fot, kan det vara grön äggkremla.

Den tredje är troligen björkvaxing om hela svampen   är rejält slemmig.

0

Rene Engström

29 sep 2010 kl. 10:25

På 1:an var skivorna ljusbruna/beiga. Svamparna såg nästan helt vita ut när jag plockade dem, framförallt de som var lite mindre i storlek. Men de blev lite mer bruna efter 3-4 timmar när jag tog korten. Irismusseron verka stämma på vissa bilder jag får upp, de som inte ser alltför bleka ut i skivorna iaf.

Grön äggkremla verkar stämma ganska bra. Tack! Jag kan pusta ut lite.

På #3 så var det nog mest bara foten som var rejäl slemmig. Hatten var mest lite klibbig.

Tack så mycket, Irene! Det är första gången för mig att skriva här, men jag har läst forumet ett tag. Jag får nog skaffa mig en ordentlig kamera någon gång. iSight kameran är lite så där.

0

Rene Engström

29 sep 2010 kl. 12:19

Jag har lagt upp lite nya bilder på den jag trodde var bolmörtsskivling. Visserligen en halvdygn sen dom plockades men det

0

Rene Engström

29 sep 2010 kl. 12:29

Med en riktig kamera alltså. ;)

0

Bo E

29 sep 2010 kl. 12:45

nu skulle jag gissa pudrad trattskivling på den - en senhöstsvamp som borde kunna vara på gång norröver.
Men jag tyckte inte det såg ut som den på den första bilden, så Irene har säkert rätt om irismusseron.

Bästa sättet att skilja kremlor från andra skivlingar är att lära sig kremlans speciella spröda, oftast ganska torra karaktär på köttet, och för att avgöra om de är ätliga kan man ta ett litet smakprov på skivorna och smakar det skarpt är den inte ätlig - riskor är oxå spröda med blöder oftast vit saft och kan vara skarpa - många andra skivlingar som flugsvampar har trådigt kött i foten som inte går att bryta på samma sätt som de spröda. Köttet i hatten känns ofta “sladdrigare” än hos kremlor eller riskor och flugsvamparna luktar ofta rå potatis eller gammal källare.
Flugsvamparna har oftast hyllerester på hatten, ring på foten och även en strumpa längst ned - som du förgäves letade efter hos kremlan!

Bland de vita eller ljusbrungula vaxingarna känner jag inte till någon giftig art.
Ängs- och äggvaxingarna är i alla fall ok matsvampar.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone