tack Hans v E!
jag har mer och mer börjat luta åt att det är rättikmusseron som i vissa park- o trädgårdsmiljöer blir lite “mulligare” än i skogsmiljö
...och ännu mer tack om det kan bekräftas att jag äntligen lärt mig gifthättingen
i så fall har det nog aldrig varit nån fara att förväxla den med rölslöjskivling eller föränderlig tofsskivling
stort tack till er alla för svaren.
jo gifthättingen är en svår rackare - nu har jag i alla fall fått bekräftat att jag kan skilja den från ev. ätbara dubbelgångare (eller snarare sett att den inte alls behöver riskera att förväxlas bara man iakttar noggrannhet vid examinationen)
Jag är försiktig med stubbsvamp överhuvudtaget och rekommenderar inga nybörjare att provsmaka innan de visat upp fyndet för nån som känner arterna.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.