0 448 visningar

7 svar

Giftighets fråga

P.A.

31 aug 2006 kl. 21:49

Hur giftiga är våra giftigast svampar (vit flugsvamp gifthätting lämskflugsvamp osv),  kan man bara genom att röra dem lite ovarsamt få gift på sig, som man kan få i sig om man äter ovarsamt med händerna ... hur giftiga är de ...

0

banarne

31 aug 2006 kl. 21:58

säkrast är nog att ha våtservetter med sig om man går och fipplar på flugsvamp…eller annan svamp….om man äter med smutsiga händer kan man få annat äckligt i sig som maskägg och jord och sånt

0

Bo E

1 sep 2006 kl. 16:27

Man måste svälja något av svampen för att bli förgiftad.
Sen tror jag att det är rent känslomässigt så att man ogärna “smörjer in händerna” med giftsvamp.
Det finns liksom ingen anledning.
Vanlig varsam hantering av dem är inte livsfarligt.
Det kan ju vara bra att som nybörjare analysera även giftsvamp för att lära sig känna igen dem.
Sen bör man helst låta dem stå där de står.

0

Johan Arlebrink

1 sep 2006 kl. 16:52

Har själv drivit en tråd med nästan exakt samma frågor. Tyckte det var svårt att få experterna att uttala sig i ämnet. En av mina frågor var, kan man bli sjuk om man skär i en mkt giftig svamp och sedan fortsätter att rensa ätlig svamp med samma kniv?

0

Bir5gitta D

1 sep 2006 kl. 16:54

Förmodligen är det ingen som vet men varför testa. Torka av kniven i mossan eller på ett pappe om du har med dig.

0

Bo E

1 sep 2006 kl. 18:00

Exakt det rådet har jag visst gett någon i ett annat inlägg…

Det blir mycket upprepningar, men det beror förmodligen på att alla inte orkar läsa alla inlägg och det förstår man ju till viss del.

Vi ska ändå va glada att sidan är så populär!

0

Med smak för svamp

1 sep 2006 kl. 20:16

Man ska nog vara varsam. Speciellt om giftet inte löser sig i vatten.

När jag tafsar på giftsvamp har jag för vana att använda vänster hand, och min högra för kända matsvampar…

0

Göran H

1 sep 2006 kl. 22:43

Bo E, tror inte det handlar om att inte orka, om du förstår vad jag menar. Mer om att det dyker upp fler läsare/kommentatorer på forumet. Därför blir det upprepningar. Ni som varit med länge måste uppleva detta som tjatigt, det kan vi alla förstå. Vi som är nya är oändligt tacksamma att ni ändå står ut med oss. Stort tack !

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone