Jag har tagit fel! Jag trodde nog att det var svart trumpetsvamp, tyckte den såg lite blek och konstig ut, men är nu i princip helt säker på att det är kruskantarell jag tagit. Hoppas att jag inte gjort alltför stor skada, jag vet ju att den är så sällsynt. Vad tror ni experter, kommer den försvinna nu när jag tagit där två gånger på raden? (får jättedåligt samvete)
Nejdå, du har inte gjort någon skada. Den försvinner inte för att den har blivit plockad.
Har den hunnit växa upp och börjat sprida sporer kan du istället ha hjälpt den att sprida sig när du har klampat runt i markerna omkring den :-)
En blek och konstig svart trumpetsvamp kan vara svart trumpetsvamp ändå. Kruskantarellen är inte trumpetformad, utan liknar mer en rödgul trumpetsvamp i formen, men gråsvart och seg.
Åååh vad bra! Jag tycker de är så fina de där kruskantarellerna. Jag ska inte plocka fler i alla fall, men gå runt där och trampa, kommer jag göra ändå när jag plockar trattisarna runt omkring. Ska skicka en bild på dem när jag kommer hem, så kanske jag kan få hjälp att avgöra om det är kruskantarellen eller inte. Men den är liksom grov/ojämn i foten och ser ut som en trumpetsvamp, krusig på hatten, grå och ganska seg i köttet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.