0 7352 visningar

6 svar

djupfrysning råa trattkantareller

Roland Svensson

29 sep 2010 kl. 18:33

Kan man frysa in råa trattkantareller?
Har ofta frusit in andra svampar råa med gott resultat. Man måste bara lägga dem i stekpannan direkt innan de börjat tina.

0

klas jaederfeldt

29 sep 2010 kl. 19:55

ibland kan det lyckas, jag har alltid gjort det med gott resultat, gick ut till tidningar och berättade det, har aldrig fått så mycket skällning, många skrev att deras kantareller hade blivit oätbara och bittra

0

klas jaederfeldt

29 sep 2010 kl. 19:56

sorry såg inte att det gällde trattisar, det jag frös var kantareller

0

leffe

29 sep 2010 kl. 20:07

Trattisar är ju färskvara tycker jag.
Fryser alla mina, tycker smaken blir sämre vid torkning. Testa om det blir nån skillnad på förvällda och råa infrysta. Har provat bägge metoderna, märkte ingen smakskillnad.

0

Roland Svensson

29 sep 2010 kl. 20:20

Jag tackar för svaren.
Har frusit in råa vanliga kantareller, björksopp mm när jag hittat för lite att steka, och lagt ihop dem med det jag hittat senare, och har aldrig märkt någon skillnad. Men man måste ta dem direkt från frysen till stekpannan.
Hittade 8 liter trattisar idag och orkar inte steka det idag. Torkade förra veckan och det tog en evig tid innan de var riktigt torra, trots att jag körde över med hårtork många gånger.

0

Kurt

29 sep 2010 kl. 20:52

Om man inte förväller så finns det enzymer i cellerna som fortfarande kan vara verksamma även i frysen.

0

buffy

30 sep 2010 kl. 10:24

Fast de jobbar inte snabbt vid frystemperaturer, enzymerna. För konsumtion inom ngra månader skall det nog ej vara ngn fara. Ibland har jag fryst in trattisar som plockats frysta. De brukar bli bra när man tillagar dem.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone