0 1177 visningar

10 svar

Tips ang. pudrad trattskivling

Madde Småland

30 sep 2010 kl. 13:36

Nu efter flera år av velanden fram och tillbaka känner jag mig redo att testa pudrad trattskivling. Vet redan att en del kanske inte tål den och att man då testar med mindre mängd för att se hur man själv reagerar.
Har läst att man bör koka av den men att den då förlorar mkt av sin smak. Ni som äter den, hur gör ni? Kokar ni av den först? Är det vad ni skulle rekommendera nu när vi ska testa den första gången?
Om vi gillar den och tål den vilket är då det bästa sättet med den, torka eller förvälla?

Om ni undrar varför jag frågar så är det för att det nu även blir första gången vi testar en art som rekommenderas att kokas av först. Har hittills bara ätit de som kan stekas direkt..

Tar gärna emot alla tips och råd angående detta så jag har lite mer “kött på benen” innan helgen då den ska testas:)

Tack på förhand:)

0

Birgitta D

30 sep 2010 kl. 13:46

Jag har bara ätit den en gång, då efter 5 min avkok. Jag tålde det men tycte att den fortfarande smakade för mycket parfym.

0

Helena i Lund

30 sep 2010 kl. 14:04

Håller helt med Birgitta, hade bara problem med parfymeringen… Kanske den mildras av torkning? Har bara provat att steka direkt, och tyckte inte den var god. Alls. Väntar med spänning på vad du tycker Madde!

0

Bo E

30 sep 2010 kl. 16:14

jag tycker unga ex är goda och “parfym” alltså dess arom är väl det som är grejen med den om man kokar bort det tror jag nog nån annan svamp bör rekommenderas

har aldrig kokat av den och har inte mått illa - men det kan ju försatås vara individuellt

0

Jan A, Uppsala

30 sep 2010 kl. 17:06

Svampen vinner på en avkokning - smakar lite mindre parfymbutik då (hur smakar en parfymbutik?) och den faktiskt riktigt goda smaken finns kvar. Men ät inte för mycket, den kan fortfarande irritera vissa magar!

0

klas jaederfeldt

30 sep 2010 kl. 17:27

kokar man av den så kan man ju lika gärna slänga den, all den goda smaken försvinner då

0

Tack:)

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 00:02

Roligt att läsa om era olika uppfattningar om smaken. Låter er veta i helgen hur omdömmet blir ifrån vårt håll:)

0

Tack:)

"JAS" Helsingborg

1 okt 2010 kl. 00:12

Testade den förra hösten och jag kokade inte av den och fann den angenäm att förtära,(stekta i lika delar olja och smör).Plockade några liter små igår som skulle ätas idag men blev magsjuk inatt utan att ha testad någon svamp. Har legat utslagen hela dagen så jag får väl slänga svampen imorgon och plocka nya en dag. Så kan det gå här i verkligheten:)

0

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 10:26

JAS, tråkigt att höra att du blev sjuk innan du fick tid att äta det du plockat. Har märkt nu via jobbet att maginfluensan har börjat bryta ut på många håll.
Kan avslöja för dig att det växer pudrad trattskivling 1-2 km ifrån Lidnäs;)
Har nu hittat ett annat ställe som ligger 300m hemifrån så det är nära till hands för i helgen:)

0

Gunilla

3 okt 2010 kl. 16:24

Hej, jag har precis plocket ett par liter och stekt upp i lite vatten och sitt eget spad. Vid porvsmakning av en bit tyckte jag om smaken och den påminner om ostronskivlingen man köper i affären. Hos mig växer vaxskivlingen ett par hundrameter bort. För två år sedan tog jag med till svampexoert för säkerhets skull.  Han sa OK på allt om man gillar smaken. Nu ser jag både i böcker och här på nätet att vissa råder att man inte ska äta den. Ska jag för säkerhets skull testa bara lite först? Den borde passa utmärkt till fisk.

0

klas jaederfeldt

3 okt 2010 kl. 20:12

all svamp skall testas i liten mängd på sin och familjens mage,innan man vräker i sig mängder

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone