Har läst en del om möjligheten att få med sig sådana hem vid plocking av trattkantarller. Precis detta hände mig, men vid rensning ser man tydligt att det inte är en trattkantarell. Nu är frågan följande:
- om giftsvampen ligger tillsammans med trattisarna i korg/hink, finns det risk för att giftet “smittar av sig” till trattisarna
- finns det någon uppgift om hur mycket man måste få i sig för att det skall vara farligt. Anta att en liten bit av en giftspindling fastnat på en trattkantarell och följer med i det man äter ?!
Det skall väl räcka med en bit av en lillfingernagels storlek har jag för mig. Dvs inga stora stycken precis.
Giftet är inte vattenlösligt så det skall inte kunna “smitta” de andra svamparna i korgen.
Jag hade nog plockat upp samtliga trattisar en och en och borstat med borste och sedan sköljt allihopa, jag hade annars inte stått ut med att äta av den svampen. Man kan ju få ont i magen av att oroa sig, och då skulle man ju garanterat tro att man var förgiftad.
Tack Hans - jodå, nog var det den luringen! Samma flammiga/strimmiga fot…
Även om vi borstatsvamparna(bara hela)ordentligt en och en och vet hur trattisar ser ut, så har vi nu också slängt den förra, lite mindre, skörden. Inget minne av något farligt i den och vi har redan, för flera veckor sedan, haft en soppa av den, men nu känns den lömsk.
I fortsättningen vet vi att vi ska plocka trattkantarellerna en och en!
Tack igen, nu från “fru Birgitta”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.