0 3763 visningar

14 svar

Toppig giftspindling

Lars-Göran ELfgren

30 sep 2010 kl. 15:55

Har läst en del om möjligheten att få med sig sådana hem vid plocking av trattkantarller. Precis detta hände mig, men vid rensning ser man tydligt att det inte är en trattkantarell. Nu är frågan följande:

- om giftsvampen ligger tillsammans med trattisarna i korg/hink, finns det risk för att giftet “smittar av sig” till trattisarna
- finns det någon uppgift om hur mycket man måste få i sig för att det skall vara farligt. Anta att en liten bit av en giftspindling fastnat på en trattkantarell och följer med i det man äter ?!

0

Bo E

30 sep 2010 kl. 16:05

jag skulle efter noggrann rensning o borstning skölja trattkantarellerna för säkerhets skull

det syns väl oxå på spindlingen om det saknas delar som kan ha smulats på trattisarna (?)

jag vet inte något om hur mycket spindling som kan vara farligt så invänta fler svar

0

buffy

30 sep 2010 kl. 21:39

Det skall väl räcka med en bit av en lillfingernagels storlek har jag för mig. Dvs inga stora stycken precis.

Giftet är inte vattenlösligt så det skall inte kunna “smitta” de andra svamparna i korgen.

Jag hade nog plockat upp samtliga trattisar en och en och borstat med borste och sedan sköljt allihopa, jag hade annars inte stått ut med att äta av den svampen. Man kan ju få ont i magen av att oroa sig, och då skulle man ju garanterat tro att man var förgiftad.

0

LGE

30 sep 2010 kl. 22:10

Tack för infon. Vi har granskat varje svamp och borstat rent. Dessutom har vi inte tagit med några lösa stycken…

0

Hans Myhre

30 sep 2010 kl. 22:52

Hvis du er sikker på å ha hatt en toppig giftspindling i kurven med trattiser så kast alt sammen. Den er så giftig at får du i deg en bit på størrelsen med en sukkerbit kan du risikrer å måtte skifte nyrer.

0

Irene A

30 sep 2010 kl. 22:59

Om du kan ordna en bild på svampen som du fått med av misstag, kanske någon kan ge besked om vad det är.
Du kanske inte behöver oroa dig alls ifall det är något ofarligt..

0

LGE

1 okt 2010 kl. 17:44

Tack alla ! Vi har tyvärr ingen bild, men någon form av spindelskivling var det. Nu har vi slängt trattisarna och känner oss lugna. Det var i alla fall kul att plocka dem…

0

Hans Myhre

2 okt 2010 kl. 11:34

Her er luringen

0

Rene

2 okt 2010 kl. 11:58

Jag hittade två svampar igår som jag tror kan vara en toppig giftskivling. Kanske. Jag vill gärna lära mig så mycket jag kan om den här svampen och alla förväxlingssvampar. Någon som kan berätta vad de här kan vara?

0

Rene

2 okt 2010 kl. 12:02

Och här är en till, äldre svamp som jag misstänker kan vara toppig giftspindling. Mycket tacksam för råd!

0

Rene

2 okt 2010 kl. 12:25

Någon? :)

0

Peter, Linköping

2 okt 2010 kl. 12:33

Jag kan bara säga att det inte är toppig giftspindling i alla fall. Däremot vågar jag inte ge mig in på _vad_ det är, sådant får experterna sköta. Men jag skulle kunna gissa på kanelspindling på din senaste bild.

0

Irene A

2 okt 2010 kl. 13:17

Instämmer med Peter. Det är spindlingar båda två, men ingen av dem är toppig giftspindling.
Vet inte vad den första är för art, den andra ser ut som en gammal rödskivig kanelspindling.

0

Hans Myhre

2 okt 2010 kl. 13:36

Lars-Gøran, legge merke til en ting på mitt bilde av toppig giftspindling. Mønsteret på stilken er slik på de små også og hatten kan være mye mindre, slik som den første av Rene’s bilder. Er enig med Irene her.

0

Birgitta Elfgren

4 okt 2010 kl. 12:23

Tack Hans - jodå, nog var det den luringen! Samma flammiga/strimmiga fot…
Även om vi borstatsvamparna(bara hela)ordentligt en och en och vet hur trattisar ser ut, så har vi nu också slängt den förra, lite mindre, skörden. Inget minne av något farligt i den och vi har redan, för flera veckor sedan, haft en soppa av den, men nu känns den lömsk.
I fortsättningen vet vi att vi ska plocka trattkantarellerna en och en!
Tack igen, nu från “fru Birgitta”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone