En riktigt trist tallskog inte långt från Lycksele… Dimensionsavverkad, kalhuggen, planterad, älgskadad. Men lite gamla talltoppar och lumpbitar ligger det i alla fall kvar. Kanske man skulle vända på en? Nämen titta… Mitt drömfynd! Äntligen! Vet ni vad det var?
(Jag var mycket noga med att lägga tillbaka talltoppen efteråt!)
Under den gamla talltoppen som ses på översta bilden döljer sig de sötaste svampar…
Jag blir inte klok på den här. Jag lyckades hitta artikeln om taigataggsvamp och plockade fram mikroskopet. Då kunde jag utesluta just taigataggsvamp, eftersom sporerna var ungefär 4x3 my och inte 3x3 som taigataggsvampen ska vara.
Sporerna stämmer bättre med svartvit taggsvamp. Men ingenting annat stämmer. Den ska ha svart fot - denna har brun. Den svartvita ska ha en svart till violett hatt med vit kant, medan denna är rosabrun, utan kant. Och är det någon som har sett en svartvit taggsvamp växa på detta sätt?
Sporer, hattfärg, fotfärg och växtsätt stämmer däremot mycket bra med smalfotad taggsvamp. Vad som inte stämmer är de ljusa taggarna och den något grova foten (som ska vara mer som en myceltråd hos den smalfotade).
Så vad ska jag tro på, tro på, tro på?
Jag hade ett par kollekter av smalfotad hemma (ej insamlade av mig), och efter att ha mikroskoperat dem kan jag avfärda även det alternativet.
I arkivet hittade jag även en svartvit taggsvamp, och sporerna ser onekligen väldigt lika ut. Men som sagt, i övrigt tycker jag att ingenting stämmer. Inte ens doften! När jag öppnade konvolutet till de svartvita, som jag insamlade för 18 år sedan, spred sig en stark och inte helt behaglig doft i rummet! Mitt nya lilla fynd hade bara en svag doft.
Grattis! Du kanske har hittat den felande länken mellan svartvit taggsvamp och taigataggsvamp?
Skämt åsido:
Allt är ju inte antingen eller, varken i svamp-, djur- eller växtvärlden. Hela tiden pågår en utveckling av nya arter, och det finns många andra exempel på artkomplex med övergångar mellan arter, ta bara violticktaggmusslingarna som exempel..
Att döma av vad som finns inlagt i Artportalen är svartvit taggsvamp ovanlig i övre Norrland. Kanske har den också lite andra preferenser än i södra Sverige? Litteraturen talar entydigt om att den växer bland mossa, helst i granskog. Men i stort sett alla rapporterade fynd från övre Norrland är från tallskog, ofta torr sådan. Det finns faktiskt även ett fynd under tallved!
Så det blir väl svartvit taggsvamp till slut - eller felande länken, då...
I mitt herbarium fanns för övrigt två kollekter etiketterade svartvit taggsvamp, och den ena hade samma bruna färg som årets exemplar. Samt samma starka doft som den mer typiskt svartvita.
En mycket lärorik utredning blev detta för min del!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.