0 603 visningar

14 svar

Rökslöjskivling?

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 22:50

Har nu varit och plockat dem och är ganska säker på rökslöjskivling efter hjälpen igår.
De smakar milt, kan tycka mig ärtsmaken och något åt metallhållet..
Tycker hellr inte att de passar in på någon av förväxlingssvamparna.

Artbestämningshjälp, kan det vara rökslöjskivling?

0

Högberg

30 sep 2010 kl. 22:59

Japp!

0

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 23:01

Tack!!

0

Tillagning?

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 23:02

förvällning?
tänker inte ställa mig å steka å ät nu…
eller torka?

0

Tillagning?

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 23:03

förresten- äter man bara hattten eller foten med?

0

Tillagning?

Birgitta D

30 sep 2010 kl. 23:08

bara hatten

0

Tack för hjälpen!

Katrin, Uppland

30 sep 2010 kl. 23:18

:-D

0

Tack för hjälpen!

Peter, Linköping

30 sep 2010 kl. 23:28

Jag åt precis en laddning rökslöjskivling. Den var till och med godare än jag mindes!

0

Tack för hjälpen!

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 05:43

Torka om du inte stänker steka direkt! Spara på fötterna om du vill mala till mjöl! :D

0

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 10:35

Katrin, hoppas du ursäktar att jag ställer fråga i din tråd?

Har själv hittat den nu i flera år men inte plockat. Känner mig säker när jag ser dom men för att i början inte ta fel behöver man väl provsmaka? Har provsmakat några gånger men hur får man bort smaken i munnen efteråt? Har läst att det fungerar med choklad?
Tycker det går lång tid innan blodsmaken försvinner ur munnen och det är en smak jag inte tycker om. Om choklad eller ngt annat hjälper kanske jag kan börja plocka även rökslöjskivling utan kväljningar lång tid efter att den plockats.
Några tips?

0

Gurka Madde!

Katrin, Uppland

1 okt 2010 kl. 10:55

När det gäller att neutralisera munhålan har jag hört att gurka är bra! Det används bla i milda såser och röror som tillbehör till stark mat bla i asien.

0

Eller äpple!

Tanja i Gagnef

1 okt 2010 kl. 10:58

Jag tycker syrliga äpplen brukar funka bra också.

0

Eller äpple!

Madde Småland

1 okt 2010 kl. 11:29

Ok tack:) Får ta med gurka, äpple + choklad nästa gång då och testa.

0

Högberg

1 okt 2010 kl. 12:05

Rökslöjskivling = äcklig smak ??
Smakupplevelser är ju iofs olika.
För att neutralisera smak i munhålan dock, brukar en skön Malt aldrig vara fel :-)

0

Bo E

4 okt 2010 kl. 12:29

igår hittade jag både rökslöjskivling och svavelgul slöjskivling i samma område - eller snarare sida vid sida - det var en granplantering där man gallrat både gran o lövsly och sen hade ris o stubbar täckts av mossa - inte en chans att veta nåt utan att smaka - stället var bra som “skolexempel” när jag var ute med svampkursen - och äpplen hade vi oxå med oss!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone