Har nu varit och plockat dem och är ganska säker på rökslöjskivling efter hjälpen igår.
De smakar milt, kan tycka mig ärtsmaken och något åt metallhållet..
Tycker hellr inte att de passar in på någon av förväxlingssvamparna.
Artbestämningshjälp, kan det vara rökslöjskivling?
Katrin, hoppas du ursäktar att jag ställer fråga i din tråd?
Har själv hittat den nu i flera år men inte plockat. Känner mig säker när jag ser dom men för att i början inte ta fel behöver man väl provsmaka? Har provsmakat några gånger men hur får man bort smaken i munnen efteråt? Har läst att det fungerar med choklad?
Tycker det går lång tid innan blodsmaken försvinner ur munnen och det är en smak jag inte tycker om. Om choklad eller ngt annat hjälper kanske jag kan börja plocka även rökslöjskivling utan kväljningar lång tid efter att den plockats.
Några tips?
igår hittade jag både rökslöjskivling och svavelgul slöjskivling i samma område - eller snarare sida vid sida - det var en granplantering där man gallrat både gran o lövsly och sen hade ris o stubbar täckts av mossa - inte en chans att veta nåt utan att smaka - stället var bra som “skolexempel” när jag var ute med svampkursen - och äpplen hade vi oxå med oss!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.