Rensade och delade 10 l trattkantareller för torkning. Lade dem i en pappkasse för transporten då jag själv inte har en svamptor utan min vännina brukar torka den åt mig.Efter torkningen vart 1 tredjedel
svarta, som en del kan bli när man torkar den på tidningspapper. Kan det bero på att dom legat och tyngt ner varandra i pappkassen en hel dag som gjorde att en del blev svarta e torkningen?
Har någon varit med om detta?
Hade samma otur när jag kokade rödvinbärsgelé igår. Gjorde iordning och kokade, hade i ett helt paket gelatin och satte på parrafin och allt. Så imorse när jag skulle kolla in dem så var det bara saft. Ringde då min mormor och hon sa att det kan bero på att bären var för mogna. Kokade om allt igen, kunde även återandvända parrafinet, men en hel pava pektin ist. Nu verkar det som det börjar bli gelé. Gjorde geléprovet och det gav ganska bra resultat.
Jag spinner vidare i den här frågan.
Är noga med hur trattisen ser ut när jag plockar dem.
Har ändå råkat ut för att de som sett helt justa ut vid plockning, har blivit delvis mörka/svarta vid förkokning, men inte vid torkning.
Är det tecken på förstörda?
Ingen dålig lukt.
Tacksam för respons.
Jag tycker inte att trattisarna hade nått bäst-före-datum vid plockning. De flesta var mkt små utan “hål” i mitten. Jag har haft trattisar upp till 5 dagar i korg el pappkasse på balkongen och rensat vart efter, men detta har aldrig inträffat förut.Jag är fundersm likaså min vännina.
Ett problem med trattkantareller är att det inte syns så väl på dem när nedbrytningsprocessen just har börjat.
Även om jag är noga vid rensningen och ratar alla som börjat få en rosa anstrykning på skivorna, känns vattniga, mjuka, eller skrumpna i fottoppen, råkar jag också ut för svartnande exemplar (särskilt när det börjar bli sent på säsongen).
Jag ser det som en fördel att de inte torkas alltför snabbt, för då hinner de som är dåliga avslöja sig genom att bli mjuka och svarta, medan de friska behåller en gråbrun färg och torkar som de ska. Storleken har ingen betydelse.
Usch vad tråkigt:( Har inte själv varit med om det men kan tänka mig vilken besvikelse det var att få kasta så mkt av skörden när allt arbete redan var klart.
Visst har det hänt att några blivit svarta för mig men aldrig så mkt.
Hoppas du får bättre tur med nästa skörd istället.
Hmm..
När jag torkar mina trattisar så blir de aldrig riktigt knastertorra men de känns ändå torra. Sedan undrar jag om det här med färg på torkad svamp, mina blir gråbruna ibland blir hatten mörkare men jag har aldrig varit med om svarta, kan någon visa bild på hur icke godkända torkade svampar ska se ut?
Näst fråga är lukten, mina trokade svampar luktar just svamp när jag luktar i burken där de ligger. Ska de vara luktfria som torra?
“Snålheten bedrar visheten”, ett pkt gelatin kostade en tia och en pava fruktpektin över det dubbla. Det stod på gelatinpaketet att man kunde ha det till sylt och gelé, så det var därför.
Men nu har jag ju lärt mig att ju mer omogna bären är så innehåller de mer av sitt eget pektin.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.