0 5666 visningar

23 svar

Trattkantarell i Skåne

Peter från Skåne

1 okt 2010 kl. 12:52

En fundering som jag gärna skulle vilja kolla av med andra Skåningar som plockar trattkantarell:

Jag har plockat en del genom åren, utan att direkt hitta några riktigt stora mängder. Jag har funnit dem i bokskog, sällan. I lite slyig lövskogsterräng någon gång men framförallt i ung, tät granskog, där det ligger en slät barrmatta.

Det som slagit mig är att jag alltmer sällan hittar dem i de där täta granskogsplanteringarna. Är det någon som delar min erfarenhet? Finns det bättre miljöer att leta i här i Skåne?

Den klassiska miljön är ju annars, om man lämnar Skåne och åker en bit upp i Småland, de glesa barrskogarna med mossa och inslag av lite gräs och blåbersris. Men den typen av skog finns ju inte i Skåne.

Var letar man? (och då är jag givetvis inte ute efter någons svampställe utan jag är bara intresserad av miljön)

0

Högberg

1 okt 2010 kl. 12:58

Inte riktigt skåne men nästan, jag bor på rätt sida åsen ;-)
Hittar både i äldre granskogar som yngre täta planteringar av gran. Lövskog är nog ingen hit att leta i.
I början på säsongen hittar jag de största/plockbara i gläntor i anslutning till täta granskogsplanteringar. Inne i skogen tenderar de att vara altför små i början på säsong. Skall iofs ut i eftermiddag och se om de bättrat på sig vilket jag tror att de har nu.

0

Peter från Skåne

1 okt 2010 kl. 13:31

Till Högberg!

Tack för svar.

De som Du hittar i äldre granskogar, växer de i mossan då eller letar Du efter områden med både gräs och mossa?

0

Camilla

1 okt 2010 kl. 14:27

Jag bor i blekinge. Mina trattisar hittar jag i mjuk mossa. Brukar känna med fötterna när jag ska vara extra uppmärksam ju mjukare desstobättre. Titta även på traktorspår mitt inne i skogen och i kanterna på mossklädda skogsvägar.

0

Grethe F

1 okt 2010 kl. 18:25

Jag tyckar det är dåligt med Trattkantarell i Skåne i år.

0

Katrin Hässleholm

2 okt 2010 kl. 09:29

Vi plockar våra i tät granskog där man nästan får krypa.Har ett ställe där det är en mosse.Har precis börjat plocka dom,har torkat ca 5 kg.Ska ut med syrran idag o checka läget i Småland för jag vill ju inte visa henne mina ställen här hemma.

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2010 kl. 11:06

???? Jag plockar mina i bokskog och det brukar förekomma rätt rikligt där MEN de är ju betydligt svårare att upptäcka där bland löven. Förra hösten såg jag att det var kalkat och eventuellt gödslat i flera granplanteringar med gran på ca. 10-15 års ålder och det bidrar så klart till att den mesta svampen i dessa områden minskar. I en av dessa skogar har jag under flera år plockat massor av sopp, framförallt blodsopp men fjol och i år inte en enda en:(

0

Grethe F

2 okt 2010 kl. 17:57

Just nu är dom myckett torra tyckar jag

0

Katrin Hässleholm

2 okt 2010 kl. 19:44

Vi hittade hur mycket som helst i tät granskog.Har fått lämna massor ska upp igen om 2 veckor.Plckade ca25 kg på 3 tim

0

Grethe F

2 okt 2010 kl. 19:47

Var du i Småland och hur långt åkte du, Grattis till fyndet

0

Katrin Hässleholm

2 okt 2010 kl. 19:54

1 timmes bilfärd från Hässleholm mot Markaryd fast förbi. det var syrran som körde för jag har glömt min plånbok på jobbet med körkort.Kör man utan körkort och om trafikpolisen tar en så kan det bli dryga böter.Det beror på hur bitsk polisen är.

0

Grethe F

2 okt 2010 kl. 20:14

Tack ska du ha ,ja det blir för långt från Helsingborg för mig men bra att veta

0

Matthias

3 okt 2010 kl. 01:29

Jag plockar mängder nästan uteslutande i Bokskog. Dock lite svårare att hitta som anmärkts tidigare.

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2010 kl. 09:59

Det är visserligen 50 år sen jag plockade svamp (på riktigt) i Skåne och Halland, men då skördade jag trattkantareller, oftast rätt så gula former, främst i tallskog. Jag förmodar att de finns i samma miljöer också nu.

0

buffy

3 okt 2010 kl. 12:08

Vi brukar mest hitta i lövskog i NV Skåne. När man väl fått ögon för dem så ser man dem. I år är det ont om dem. Ont om vanliga kantareller också.

0

Hasse

3 okt 2010 kl. 19:10

För tre år sedan hittade vi otroliga mängder i ung granskog i tyringe trakten.Förra året blev skörden minimak p.g.a torka.Detta året verkar det som om vildsvinen käkar upp dem-De verkar äta hattarna de jävlarna.Mängden finns där men bara stammarna som svartnar kvickt utan hatt.

0

Grethe F

3 okt 2010 kl. 19:19

Jag tror inte det är vildsvinen men Älg eller Rådjur dom brukar ta hatten dom tar också KJ. hattar,

0

Anders K

3 okt 2010 kl. 21:37

Kul bilder, JAS. Jag hade ingen aning om att de växer i bokskog där nere. Verkar onekligen vara något av en utmaning att hitta dem. Här i Stockholmstrakten, och norrut, är det mest granskog men hittar dem i, dock knappast inne i de där täta granplanteringarna. Där tycker jag det inte växer mycket annat än gran…

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2010 kl. 22:16

Hej Anders K. Jo det är lite knepigt i lövskogen ibland men man lär sig. Jag blir oxå lite förvånad att det hittas trattisar i granplantager jag tycker att det mest är små barrsvampar och röksvampar där, har aldrig hittat trattisar där i alla fall?+?

0

Martin från NV Skåne

4 okt 2010 kl. 00:51

Det ställe där jag plockar mest trattkantareller består faktiskt även det av tät granskog (ca 15-20 år) som ligger strax intill en mosse. Faktum är att jag i år inte hittat trattkantareller någon annan stans än just där.

0

Katrin Hässlehoml

4 okt 2010 kl. 20:17

Igår plockade jag 10 kg i tät granskog.Kröp runt på alla 4.

0

Peppi

28 okt 2011 kl. 12:24

hej.många har sina ställen.Jag har inte hittat någon större mängd kring Hässleholm.

0

Fredrik S.

28 okt 2011 kl. 12:49

I granplantager är det väl annars troligare att man hittar granblodriskor!

0

det är cazzza

31 okt 2011 kl. 09:37

Gömda

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone