En fundering som jag gärna skulle vilja kolla av med andra Skåningar som plockar trattkantarell:
Jag har plockat en del genom åren, utan att direkt hitta några riktigt stora mängder. Jag har funnit dem i bokskog, sällan. I lite slyig lövskogsterräng någon gång men framförallt i ung, tät granskog, där det ligger en slät barrmatta.
Det som slagit mig är att jag alltmer sällan hittar dem i de där täta granskogsplanteringarna. Är det någon som delar min erfarenhet? Finns det bättre miljöer att leta i här i Skåne?
Den klassiska miljön är ju annars, om man lämnar Skåne och åker en bit upp i Småland, de glesa barrskogarna med mossa och inslag av lite gräs och blåbersris. Men den typen av skog finns ju inte i Skåne.
Var letar man? (och då är jag givetvis inte ute efter någons svampställe utan jag är bara intresserad av miljön)
Inte riktigt skåne men nästan, jag bor på rätt sida åsen ;-)
Hittar både i äldre granskogar som yngre täta planteringar av gran. Lövskog är nog ingen hit att leta i.
I början på säsongen hittar jag de största/plockbara i gläntor i anslutning till täta granskogsplanteringar. Inne i skogen tenderar de att vara altför små i början på säsong. Skall iofs ut i eftermiddag och se om de bättrat på sig vilket jag tror att de har nu.
???? Jag plockar mina i bokskog och det brukar förekomma rätt rikligt där MEN de är ju betydligt svårare att upptäcka där bland löven. Förra hösten såg jag att det var kalkat och eventuellt gödslat i flera granplanteringar med gran på ca. 10-15 års ålder och det bidrar så klart till att den mesta svampen i dessa områden minskar. I en av dessa skogar har jag under flera år plockat massor av sopp, framförallt blodsopp men fjol och i år inte en enda en:(
För tre år sedan hittade vi otroliga mängder i ung granskog i tyringe trakten.Förra året blev skörden minimak p.g.a torka.Detta året verkar det som om vildsvinen käkar upp dem-De verkar äta hattarna de jävlarna.Mängden finns där men bara stammarna som svartnar kvickt utan hatt.
Kul bilder, JAS. Jag hade ingen aning om att de växer i bokskog där nere. Verkar onekligen vara något av en utmaning att hitta dem. Här i Stockholmstrakten, och norrut, är det mest granskog men hittar dem i, dock knappast inne i de där täta granplanteringarna. Där tycker jag det inte växer mycket annat än gran…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.