0 659 visningar

15 svar

Vit kungschampinjon?

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 15:53

Hittade några knoppar i parken på väg hem från jobbet, kan det vara kungschampinjoner? Väldigt tjock fot i förhållande till hatten, foten är flockig (heter väl så när det är fullt av småtofsar på den). Underbar doft…. Mycket larvangripna, fick rensa bort allt utom sammanlagt en hatt. Dock fanns det pyttisar på väg, tänker cykla förbi i morgon igen!
Håller tummarna att jag har rätt.

0

Bland champinjonfjällskivlingarna gömde den sej...

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 15:58

Precis intill lekplatsen, i en rabatt med daggkåpa och lavendel plockade jag lite fler champfjällisar (gud vilket långt namn den har), och mitt i stod denna… Röck upp den, och faktiskt trampade på 3 till för att ingen av misstag skulle stoppa den i munnen, mycket barnrikt område här! Visst är det en lömsk en? Om inte ska jag aldrig trampa på en igen, jag lovar.

0

Geraldine, Vällingby

1 okt 2010 kl. 15:59

Luktade de mandel?

Detta är en bild på ett par stora kungschampinjoner.

Jag tycker mer det ser ut som snöbollschampinjoner, Agáricus arvénsis

0

Geraldine, Vällingby

1 okt 2010 kl. 16:04

Är det champinjonfjällisar, jag tycker det ser ut som knölfotad snöbollschampinjon
Ágaricus abruptibúlbus.

Ha ha abrutibúlbus, vilket festligt busigt namn. :)

0

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 16:07

De doftar lite mandelaktigt, ja… Verkar som bästa sättet att se skillnad på de båda arterna är ringens utseende? De jag hittade var hårda små knoppar med väldigt lite “ringskinn” mellan hatt och fot. Ska se om en kanske kan få växa ut lite mer, men risken är att den blir plockad eller söndertrampad av snorungar… ;) Men den väldigt tofsiga foten då, är det inget typiskt kännetecken?

0

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 16:09

Dumt vald rubrik Geraldine… Har inte fotat champfjällisarna denna gången, ler förläget så jag fattar inte varför jag tog upp dem över huvud taget…

0

Irene A

1 okt 2010 kl. 16:33

Håller med, den fjälliga foten tyder på det.

0

Irene A

1 okt 2010 kl. 16:34

...den lömska flugsvampen, ja.

0

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 16:35

Yes!! Och flugsvampen är väl lömsk Irene?

0

Helena i Lund

1 okt 2010 kl. 16:38

Tackar för svar, en gick i sopan de andra små i kastrullen!

0

Hans Myhre

1 okt 2010 kl. 17:21

Irene, har du latinnavnet på vit kungschampinjon?

0

Irene A

1 okt 2010 kl. 18:25

Den som officiellt heter vit kungschampinjon är A. urinascens. A. macrosporus är en av synonymerna. Enligt Svensk Taxonomisk databas är även A. macrocarpus en synonym, men inte enligt Funga Nordica..

0

Hans Myhre

1 okt 2010 kl. 22:14

OK Irene, A. urinascens/A. macrosporus kaller vi Kjempesjampinjong i Norge, A. macrocarpus = Storsjampinjing her. Det eneste som skiller er større sporer på den første.

0

Maria o Micke

2 okt 2010 kl. 02:46

Varför chansa med vit svamp som saluförs för ingenting på LIDL, Sänder gärna torkade säkra svampar till dig om du vill….

0

Hans Myhre

2 okt 2010 kl. 02:56

At eta denne her er ingen chanse. Dessuten er disse her mye bedre enn de dyrkede på LIDL.

0

Helena i Lund

2 okt 2010 kl. 05:46

Maria o Micke, skicka på bara! ;) Har ni svårt för vita skivlingar är det bra att låta dem stå kvar, jag tycker det är smartare att träna och till slut vara bergsäker på min sak. Vi har alla olika sätt att attackera våra rädslor och svårigheter.
Kungschampinjonen var fantastiskt god fresten… :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone