Hittade några knoppar i parken på väg hem från jobbet, kan det vara kungschampinjoner? Väldigt tjock fot i förhållande till hatten, foten är flockig (heter väl så när det är fullt av småtofsar på den). Underbar doft…. Mycket larvangripna, fick rensa bort allt utom sammanlagt en hatt. Dock fanns det pyttisar på väg, tänker cykla förbi i morgon igen!
Håller tummarna att jag har rätt.
Precis intill lekplatsen, i en rabatt med daggkåpa och lavendel plockade jag lite fler champfjällisar (gud vilket långt namn den har), och mitt i stod denna… Röck upp den, och faktiskt trampade på 3 till för att ingen av misstag skulle stoppa den i munnen, mycket barnrikt område här! Visst är det en lömsk en? Om inte ska jag aldrig trampa på en igen, jag lovar.
De doftar lite mandelaktigt, ja… Verkar som bästa sättet att se skillnad på de båda arterna är ringens utseende? De jag hittade var hårda små knoppar med väldigt lite “ringskinn” mellan hatt och fot. Ska se om en kanske kan få växa ut lite mer, men risken är att den blir plockad eller söndertrampad av snorungar… ;) Men den väldigt tofsiga foten då, är det inget typiskt kännetecken?
Maria o Micke, skicka på bara! ;) Har ni svårt för vita skivlingar är det bra att låta dem stå kvar, jag tycker det är smartare att träna och till slut vara bergsäker på min sak. Vi har alla olika sätt att attackera våra rädslor och svårigheter.
Kungschampinjonen var fantastiskt god fresten… :D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.