0 445 visningar

17 svar

trattisar 249:- kg

Maria o Micke

2 okt 2010 kl. 02:02

Prisinfo Sthlm Söder Ica, Tratttisar betingar nu 249:-.... Ja visst om man inte orkar att plocka själv, men vi svampvänner kan ju dela med oss till våra kära äldre grannar som säkert skulle plocka om rullatorn inte var i vägen….Så vad säger ni, imorgon efter skörden ring på grannens dörrklocka och dela med Er..Kramisar

0

Bo Reyer

2 okt 2010 kl. 18:06

Instämmer helt!
Uppskattningen hos äldre och handikappade är enorm!
I morse ringde jag upp en kvinna som jag känt sedan början av 70-talet och inledde samtalet med att påpeka att det är den 2/10 idag, och att det är min enda snälla dag på året! Hon förstod ingenting till att börja med, Men när hon förstod att hon kunde komma hem till mig och “roffa” åt sig ca 5 kg trattisar, vanliga kantareller samt blek taggsvamp var lyckan total. Både för henne och mig.
Till saken hör att hon drabbades av polio i sin barndom vilket gör det svårt för henne att ta sig ut i skogen.

Jag bojkottar härmed “kanelbullens dag” den 4/10, och utnämner istället den 2/10 till skänk bort lite av skogens överflöd till dem som har större glädje av detta än vår egen igenfrostade frys.

0

Förbrykkad

2 okt 2010 kl. 18:32

Frågan är då om inte bonden ska “dela med sig” av sitt kött, bagarn “dela med sig” av sitt bröd och givetvis ska fiskaren dela ut sin fisk gratis?

Vad är det egentligen för fel på att människor får göra en liten hacka på att plocka svamp??

0

Kerstin, Lindome

2 okt 2010 kl. 18:39

Det är absolut inget fel i att sälja svamp, liksom andra varor man kan ha till försäljning.
Men det är inget fel i att ge bort heller.
Glädjen man ser hos någon som gärna skulle ge sig ut i svampskogen, när kroppen sätter stopp, är värt mycket mer än de slantar man kan få.
Men varför inte göra både - och?

0

Helena i Lund

2 okt 2010 kl. 18:52

Jag gör både och, en extra slant i börsen känns fint, och leendet och tacksamheten från den som får en påse torkad björksopp känns ännu finare! I mitt fall beror det på min egen ekonomi faktiskt. Jag gillar att dela med mej, men det är inte alltid pengarna räcker till mer än mej och de mina, om ens det…

0

Maric // Arlanda

2 okt 2010 kl. 18:53

En höst för några år sedan så fick jag veta att dotterns klass skulle besöka ett ålderdomshem.
Jag skickade med svamp och fick i retur veta att det var väldigt uppskattat, sådant gör mig glad.

0

Boman

2 okt 2010 kl. 21:55

Har gett bort till grannar, till vänner o bekanta länge. Finns det att dela med sig av så...’
Säljer gör jag också, när tillfälle ges.

0

Thomas i södertälje

2 okt 2010 kl. 23:12

jag skulle nog personligen ha svårt att ta betalt för svamp men men det kanske beror på att jag inte plockar mer en jag behöver + lite till. men o andra sida så ger jag bort ganska stora mängder till gamla o handikappade. men det är för att jag tycker synd om dom att dom ska behöva köpa champinjoner i butik. missförstå mig rätt nu. jag tycker INTE det är fel att sälja.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2010 kl. 00:26

? Giv av ditt överflöd och kanske lite till så mår du bättre och dina medmänniskor mår oxå bättre och din egoism får stå i skamvrån med dummstruten på huvudet och alla ler:)
Sälj om du kan och måste och ge bort en del av pengarna:))))
Man skall ju tänka på sin nästa och igår var det Ghandis dag och då borde alla ha tänkt på sin nästa och avstått från animalisk föda och andra konstigheter!!;)

0

Maria o Micke

19 okt 2010 kl. 09:25

Kära Bo, skönt att du och några med dig förstår vad vi menar..Alltså sälj så mycket svamp ni vill men vi, Bo och några till delar gärna med oss till kända och okända bara för att förgylla någons dag…Och kanske när vi inte klarar av att komma ut i skogen längre så plingar någon på våran dörr…Kramisar

0

Nestor

19 okt 2010 kl. 19:51

Det har jag tänk mig när jag hade massor med trattisar, men kom i tanken, vad hände om grannen får ont i magen av det svampen? Men när jag blir expert då kanske bågar jag att ge mina körd till mina grannar..Bara en tanke på mig men det är bra ni tänker så att ge till dom som kan inte gå i skogen som älskar svampar..Lycka till..

Jag tycker om att fiska då när jag får fisk då ger jag bort till mina vänner och andra grannar och jag vet att jag hade inte fångat giftiga fiskar…

0

nestor

buffy

20 okt 2010 kl. 09:30

Ja, det är väldigt tveksamt om man skall ge bort trattkantareller till grannar och ålderdomshem, vad händer om man har råkat plocka ngn giftig svamp också?

På ålderdomshem får de öht inte ta emot sådant. Det är bra, för det finns säkert konstiga människor som skulle tycka att det vore “bra för samhället” om lite dyra åldringar strök med.

0

nestor

Kerstin, Lindome

20 okt 2010 kl. 10:58

Jag har alltid undrat vem som garanterar att ICA/Domus m fl inte har ngn giftig sak med i sina korgar.
Är det affären, plockaren eller kunden?
Någon som vet?

0

Kerstin/nestor

Dieter Endom

20 okt 2010 kl. 11:48

Det finns inga garantier!
Det är alltid säljaren som har ansvaret om det överhuvudtaget går att kontrollera vem som är/var säljaren till ett visst parti!
Kolla på slv.se under svamp så finns där mycket information.

0

Kerstin/nestor

Kerstin, Lindome

20 okt 2010 kl. 13:39

Tack för adressen.
Där står onekligen mycket och att säljaren i första hand är ansvarig förstod jag och är logiskt.
Men om ngt verkligen skulle inträffa är jag säker på att säljaren, efter att ha tagit sitt ansvar, går vidare med målet mot grossisten, som i sin tur, möjligen, om det går att spåra, kanske kan ställa plockaren till svars.
Därför undrar jag om plockaren måste skriva på någon försäkran om innehållet i korgarna?
Just Trattkantareller i stora mängder ger ju ingen möjlighet att detaljgranska innehållet.
Nu tillhör jag ju gänget här som aldrig skulle komma på idén att köpa Trattkantareller, men har väninnor som inte ser skillnad på giftiga och ätliga, men som är övertygade att det köpta är fullständigt genomgånget och garanterat.
Men, så länge inget har hänt, (som tur är), får vi väl inget svar på den frågan.

0

Kerstin/nestor

Maria

23 okt 2010 kl. 00:25

Vet att förr i hemlandet Finland var man tvungen att vara certifierad på svamp för att få sälja på torget, man tog alltså “körkort” på sorterna vilket man sedan satte upp på sitt stånd…Vet inte hur det är idag men det var en bra metod tycker jag….

0

Kerstin/nestor

Bo Reyer

23 okt 2010 kl. 15:35

Maria!
Om jag ens skulle komma på tanken att lyda ditt råd skulle jag ganska snart bli gripen för blotteri!

0

Bo Reyer

Maria

23 okt 2010 kl. 15:43

Kära Bo, härligt att humorn får segra, skrattade gott och hoppas att ståndaktige Bo inte blir arresterad….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone