0 1004 visningar

14 svar

Svarta trumpeter i Gästrikland?

Helena

2 okt 2010 kl. 10:20

De senaste åren har mitt svampintresse stegrats något enormt och från att ha varit en kantarell- och trattisplockare så har jag utökat med ett antal sorter.

Alla sorter som jag siktat in mig på och läst på om har jag också kunnat hitta och plocka, förutsatt att de växer i min region. Men EN liten nedra sort är det som gäckar mig! Jag har aldrig lyckats hitta svart trupetsvamp! Jag och sambon har letat på öppna platser, i granskogar, vid kärr, i gräs, på tallhedar, ja på alla möjliga och omöjliga växtplatser. Men inte ett spår av den lilla rackaren!

Så min fråga; finns det inga svarta trumpeter i Gästrikland och då speciellt i Gävletrakten? Enligt Nya svampboken ska den finnas i hela landet. VAR ska jag leta!?

Vi drömmer snart mardrömmar om de här små gynnarna.

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2010 kl. 11:20

Hej! När jag bodde i Gävle hittade jag svarttrumpet i Mackmyra området i Gavleåns närhet och i trakterna runt Björka, Hille, Norra Åbyggeby. Bra avampmarker är ju runt Gysinge om man vill åka en bit. Ok så var det i alla fall på 80 talet och det är ju en jäkla massa år sedan slog det mig nu men svampmycelen kan ju bli väldigt gamla så ett sök på de förslagna platserna kanske inte är helt fel. Lycka till:)

0

Helena

2 okt 2010 kl. 12:27

Spännande, min mamma och pappa bor i Mackmyraområdet! Då blir det till att gå ner mot ån och kika där.

Hille, Björkehållet brukar vi inte heller plocka i, snarare lite längre ut mot Oslättsfors och Smörnäs. Annars hör vi hemma på södra sidan av Gävle, så Mårtsbo besöker vi ivrigt.

Tusen tack för svaret!

0

Mikael S

2 okt 2010 kl. 19:55

Stötte på ett litet gäng i skogarna idag, nånstans cirka 1,5 mil från Gävle ;-)

De flesta var dock bortom räddning men jag lyckades få med mig en handfull i alla fall. Glad, mina första svarta någonsin!

0

Helena

3 okt 2010 kl. 14:52

Hmmm, efter en lång tur i Mackmyra så står vi ännu en gång utan svarta trumpeter. Turen är inte med oss.

Andra gästrikar som vet var de kan finnas?

0

Mikael S

3 okt 2010 kl. 18:34

Fick lite dåligt samvete så jag får väl dela med mig ändå :)
Jag hittade mina i skogarna runt trösken (Furuvik/Grinduga).
Ska ju vara kalkrik mark där, om det var därför dom växte där vet jag inte.

Dock var mina svarta bara “bifångst” - jag var ute efter trattisar och blek tagg.

0

Helena

3 okt 2010 kl. 19:40

... och trattisar och blek tagg var precis vad vi kom med idag istället för de svarta trumpeterna.

Jaså, Furuvik, minsann. Ja, nu har det ju varit frost och mer lär det väl bli, så det är väl snart försent för att få tag på några, men nästa år får jag väl leta mig lite längre söderut när jag är på jakt.

Tack för tipsen!

0

ÄNTLIGEN!

Helena

22 aug 2011 kl. 22:04

Plötsligt händer det!

Idag fick jag äntligen den äran att hitta och plocka dem! Inte mycket, bara precis så det räckte till en varsin knäckemacka för mig och sambon, men oj så gott!

I Järvsta var vi, egentligen på Karljohan-jakt, men det var tomt på soppar överhuvudtaget. Fast vad gör väl det när vi äntligen fick plocka svart guld!?

Gästrikar, var hittar ni svart trumpet? För nu vill jag ha MER ;-)!

0

ÄNTLIGEN!

Elisabeth Jansson

22 aug 2011 kl. 22:41

Visst växer svart trumpet i lite rikare mark och hos mig i granskog,på två växtplatser växer de på en kulle och i skogsstigar.
Inslag på hassel och blåsippa indikerar på att det är rikare mark.
Men det finns undantag.
På jakt efter blåbär var jag i blåbärsskogen och klev rakt på ett ställe gissa om jag blev förvånad? Där var gran och tall och givetvis hassel,då är det kalk!
Lycka till med letandet!

0

Lena M

23 aug 2011 kl. 07:11

Helena !

Jag har gått i skogarna i och runt Hofors - Torsåker i många år och konstaterat att vi har inte mkt. av svart trumpet,hassel är det ju sparsamt med också.
De gånger jag funnit dem har de varit i barrskog, öppna platser med gräs , blåbärsris.
Ett större bestånd hittade jag för 3 år sedan men nu är det kalhygge och svamparna ett mine blott.
Som tröst finns mycket rödgula som jag tycker är godare :) .

0

Helena

23 aug 2011 kl. 17:02

Lena, jag tror också att det är avsaknaden av hassel som gör att det är så svårt att hitta svarta trumpeter här. De vi hittade igår var mycket riktigt i blåbärsskog och inga mängder.

Vi bor ju i södra delen av Gävle, så vi funderar på att ta en heldagsutflykt söderut, för söder om Dalälven så ska det, om jag fattat saken rätt, finnas betydligt mer hassel och mer svarta trumpeter. Så... Uppsala, here we come?

Igår var första gången jag åt svarta och jag tyckte det var fantastiskt gott! Mycket godare än de rödgula, som är lite väl fruktiga för mig. Eller ja, jag gillar ju dem också, men det finns många bättre svampar enligt mig.

0

ÄNTLIGEN!

Svampgalen

23 aug 2011 kl. 22:19

Svart trumpet finns i SKåne !!!

jag plockade 8,5 liter på 45 minuter

Svamp året är otroligt det finns ju MASSOR av alla sorter

0

ÄNTLIGEN!

Helena

29 aug 2011 kl. 09:38

Jo, att det finns söderut vet jag ju. Är lite avundsjuk på de mängder ni verkar kunna hitta… Här i Gästrikland verkar de vara betydligt snålare med sin närvaro.

Men faktiskt, ett par dagar efter det första fyndet så hittade jag en gång till! Återigen bara ett fåtal, men att de visar sig är jätteskoj!

0

ÄNTLIGEN!

Lena M

29 aug 2011 kl. 11:33

Håller med dig Helena, det är snålt med dem här i Gästrikland. I går hittade jag ett 15-tal utspridda på tre lokaler, men, men, man kan inte få allt.
Inte ens karljohan verkar komma, hittade ett ätbart ex. idag.

0

ÄNTLIGEN!

Helena

29 aug 2011 kl. 12:40

Jag var ute senast i fredags och då hittade jag en helt larvig kj, en helt felfri och tre med larver i foten, men helt felfria hattar. Jag drömmer om ett riktigt kj-år där de poppar upp hela tiden och gärna då det är för kallt för larverna…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone