Idag har vi plockat massor av svart trumpetsvamp. På hemvägen köpte vi en OBH Nordica svamptork. Det står i bruksanvisningen att det tar ca 6 timmar att torka svamp. Är det någon som har erfarenhet av svart trumpet? Tar det verkligen så lång tid. Då måste vi nog vänta tills i morgon, om vi inte ska vara uppe till mitt i natten och bevaka torkningen.
just svart trumpet går nog fortare även om jag har svårt att säga nån exakt tid - beror ju litet på hur torra de är vid plockning. Jag brukar stänga av torken när jag går och lägger mig även om det inte är färdig å ställa ollorna en å en - sen kör jag igång igen på morgonen.
Har också en OBH Nordica och jag upplevde att den svarta trumpeten gick snabbare att torka än t.ex. trattkantarellen. Allt hänger ju på hur blöt svampen är från början. Tror min svarta trumpet tog ca.3 timmar att torka (ca 1 kg). OBH:n har ju ingen timer att ställa men det är ju bara att fixa en separat sådan. Jag växte ur min OBH nästan på en gång och jag väntar på min Stöcklitork med extra ollor. Hoppas den kommer innan säsongen är över. I Stockholm har det varit rätt kyligt ett par nätter. Förra året plockade jag fortfarande i november.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.