0 2127 visningar

6 svar

Tar det så lång tid att torka?

Carin Fredlund

2 okt 2010 kl. 18:26

Köpte just en OBH Nordica svamptork. 6 timmar för att torka svamp, står det i instruktionsboken. Vi har plockat 3 kg svart trumpetsvamp. Tar det så lång tid verkligen? det lär ta några dygn utan sömn innan vi är klara.

0

Mickeleh

2 okt 2010 kl. 19:17

Nah,det är lite beroende på hur blött svampen är och hur mkt du lägger i .Har själv en OBH och brukar köra ungefär ett halvt kg åt gången å det brukar ta mellan 1 1/2-3 timmar.Brukar dela dem på mitten bara och bara ett drygt lager på varje olla.Tror att ett kg borde ta 3-4 tim,inte mer.Lycka till

0

Lill, Skellefteå

2 okt 2010 kl. 21:06

Om du inte rymmer allt i torken skulle jag rekomandera att du förvarar det som inte ryms på hushållspapper i kylskåpet.Då hinner det förtorka lite utan att det hinner bli dålig.

0

MaritD

2 okt 2010 kl. 22:55

Om trumpetsvampen är felfri går det nästan bättre att torka den på enbart tidningspapper. Samma gäller trattkantarell och rödgul trumpetsvamp, men man får vara noga med att kolla så att det inte smugit sig in dåliga exemplar som ruttnar istället för torkar, det sprider sig nämligen lätt till övriga svampar.
Svamptorken är bra att använda till lite köttigare svampar.

0

Boman

3 okt 2010 kl. 05:54

Hur menar du att det går bättre att torka på tidningar än med cirkulerande luft? Mina torkar på några timmar med fläkt, utbredda på nät. Inget bytande och slafsande med tidningar. Ingen tryckfärg i min matsvamp heller.

0

anithau

3 okt 2010 kl. 07:14

Jag skulle aldrig använda tidningar - lägga ut min mat på kemikalieunderlag. Nej, tack.
En torkolla av något slag är att föredrag.

0

Li

3 okt 2010 kl. 09:37

Jag tog min tvättställning på ben, ställde upp den framför vår luftpump ivardagsrummet och hängde ett nät över. Sedan var det bara att lägga svampen på nätet fick plats med jättemycket trattisar och gul trumpet. Det tog inte lång tid förrän det var torrt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone