0 1990 visningar

9 svar

Strecknagelskivling?

Rene

2 okt 2010 kl. 19:20

En ganska gammal och torkad strecknagelskivling n’est pas?

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2010 kl. 19:44

Hjortskölding antar jag.

0

Rene

2 okt 2010 kl. 22:11

Säker på det? Tycker hjortskölding ser så liten ut på alla bilder. Hmm!

0

Ewa lilliesköld

2 okt 2010 kl. 22:18

Svarteggad sköldskivling kanske!!
:)

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2010 kl. 22:46

P. cervinus har jag sett nara 15 cm bred.
Den svarteggade är inte så (fin)trådig, så vitt jag vet - eller tror…

0

Rene

3 okt 2010 kl. 12:08

Kan någon svara mig vad jag borde titta på här som inte jag ser? För mig var det självklart strecknagel. :/ Men nu stirrar jag blint på alla bilder.

0

Irene A

3 okt 2010 kl. 12:17

Strecknagelskivling är glesskivig (något urnupna, men vidväxta skivor) med vitt sporpulver.
Sköldingar har täta skivor (fria) och rosa sporer.

Kolla ordlistan till vänster för att se vad som menas med vidväxta resp. fria skivor.

0

Rene

3 okt 2010 kl. 12:19

Jag antar att det är pga skivorna som ser ut att vara ganska glesa i de flesta bilderna på strecknageln.

Annars ryser jag lite när jag ser på bilderna. Påminns lite om långhåriga japanska kvinnor i skrekfilm. Huvva.

0

Rene

3 okt 2010 kl. 12:19

Du var snabbare än mig Irene! :) Tack!

0

Rene

3 okt 2010 kl. 13:25

I svampboken jag har så är bilderna ganska dåliga. Det ser ut som skivorna är ungefär lika täta/glesa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone