0 478 visningar

7 svar

Blev osäker...

Madde Småland

2 okt 2010 kl. 19:20

Tänkte testa pudrad trattskivling. Var säker i skogen och var då dum att jag skogsrensade. Nu när den skulle stekas och smakas av blev jag allt för osäker.
Lukten på den råa svampen är sötaktig och luktar som de ni tidigare hjälpt mig identifiera. Växte i häxring, som den ska göra.
Testade att bara steka till då det står att lukten ska bli starkt parfymartad och kvalmig men det enda jag reagerade på var att den luktade annat än de svamparter jag tidigare stekt. Stekte nu bara en liten halv så det kanske inte var tillräckligt? Kan tillägga att jag INTE ätit ngt av svampen.

Kan ni via dessa bilder säga om det är rätt? Jag har möjlighet att senare ta kort på en större med hela foten kvar men tills vidare lägger jag upp dessa bilder.

Jag vet iaf att det inte är bolmörtsskivlingen men kan det vara ngt annat? Blir alltid lika nojig varje gång jag tänker testa en ny art, men bättre att vara helt säker först.

Ska nu iväg och hämta gubben på jobbet men kollar era svar när jag kommer hem igen.

Tack på förhand och hoppas ni ursäktar min dumdristighet…

Pudrad trattskivling?

0

Helena i Lund

2 okt 2010 kl. 19:30

Jag tycker det ser ut som pudrad tratt, men vänta på nån med mer dignitet… Om du kokar ner svampen i kastrull, med lock i början, och lyfter på lockat, så luktar det som toasprej med liljor! Det värsta jag har ätit var små puderknoppar inlagda i ättika… Min förra granne, en kär vän, är polska, och hon älskade pudrad tratt. Stolt gav hon mej ett smakprov på trappen, slirig sur liljedoftande knopp med muskotblomma….. Lite överdrift kanske, men bara en smula! ;)

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2010 kl. 19:38

Visst är det pudrad tratt!

0

klas jaederfeldt

2 okt 2010 kl. 20:36

ja, läcker svamp om man inte kokar av den,iallafall min svampsmak

0

Tack:)

Madde Småland

2 okt 2010 kl. 20:58

Precis kommit hem igen så nu blir det perfekt att testa den till kvällsmaten:)
Låter er veta senare vad jag tycker och eftersom lukten inte var avskräckande på den som tidigare blev stekt blir det ett test utan avkok:)

Tack ännu en gång!

0

Den gick ner:)

Madde Småland

2 okt 2010 kl. 22:22

Vi blev 3 personer som provsmakade och ingen av oss tyckte att det var ngn direkt parfymsmak utan vi tyckte alla 3 att den var mer än ok:)
Gubben blev först förfärad över parfymlukten som spred sig och var helt övertygad om att den skulle vara oätlig men blev glatt överraskad.

Tack igen för hjälpen som gjort att vi funnit ännu en art vi tycker om:D

0

Helena i Lund

3 okt 2010 kl. 07:52

Då hoppas jag på en riklig skörd i höst Madde! På vissa håll i “mina” skogar växer den i överflöd, och svampen är fast och fin, och sällan angripen. Kanske skulle ge den en chans till? Jo, jag ska prova att torka några!

0

Madde Småland

3 okt 2010 kl. 11:11

Helena, tänk då på att bara plocka de mindre svamparna. Läste att ju äldre och större desto mer lukt:)
Upptäckte att det konstigt nog finns ngn här hemma som varit och plockat på det ställe jag hittat. Konstigt för det växer mkt annat som är gott och lätt att känna igen precis i närheten och har inte hört att ngn häromkring plockar annat än kantareller..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone