0 385 visningar

19 svar

Stensopp, men vilken...?

Daniel Persson

31 aug 2006 kl. 23:37

Hej!
Måste erkänna rakt av att jag inte är någon expert på stensoppar. Är svampen på bilderna finluden stensopp, eller vad? Tycker att beskrivningen stämmer, men när jag bild-googlar efter den hittar jag ingen bild som passar riktigt bra…

Och skriv inte att det är en gallsopp, för den är redan uppäten…

0

Michael Krikorev

1 sep 2006 kl. 00:12

Hej Daniel!

Jag är inte heller nån expert på stensoppar, men visst tycker jag det ser ut som finluden…

0

Svampnörden

1 sep 2006 kl. 07:10

Gallsopp säger jag!
Du skulle ha skurit isär den.

0

Daniel Persson

1 sep 2006 kl. 08:29

Svampnörden: Jag skar isär den, annars hade jag inte fått in den i munnen…

0

Thomas

1 sep 2006 kl. 08:46

Det såg ut som gröna porer - ätliga soppar har väl rosa eller röda porer ?

0

Michael Lundqvist

1 sep 2006 kl. 08:52

Skulle också föreslå Gallsopp. Finns mycket sådana i skogen nu, åtminstone i västra Sverige. Hur smakade middagen egentligen…

0

lilla my

1 sep 2006 kl. 08:54

Finluden Stensopp, och det är normalt med den gröna färgningen i porlagret på äldre exemplar. Rosa eller röda porer är för mig en varningssignal, för tankarna till Gallsoppen direkt. Hur tänkte du Svampnörden när du sa Gallsopp? Nyfiken på vad du tog fasta på...

0

klas jaederfeldt

1 sep 2006 kl. 09:23

med tanke på alla björkblad runt svampen skulle jah hålla en peng på Björkens karljohan Boletus betulicola. Finluden hittar jag mest bland ek och bok

0

JA

1 sep 2006 kl. 09:43

Tycker det är lite farligt att folk som tydligt saknar kunskap slänger ur sig bestämningar som är helt upp åt skogarna. Om ni inte är helt säkra måste det framgå!

Jag är absolut ingen expert, började lära mig mer än Kantareller och Karl-johan först denna säsong men jag tycker att även andra måste vara tydliga med att tala om vilken kompetens de egentligen har.

Det må så vara att en felaktig bestämning av en sopp inte medför någon direkt livsfara men när det gäller bestämning av andra svampar kan ju en felaktig bestämning medföra livsfara!

Helst skulle jag se ett system där man inte kunde skriva under med vems namn som helst. Ponera att jag är en illvillig person som skriver under med Klas Jaederfeldts namn och hävdar att en gifthätting är en nejlikbrosking.

0

klas jaederfeldt

1 sep 2006 kl. 10:01

då skulle jag bli sur

0

Johan Arlebrink(JA)

1 sep 2006 kl. 10:17

Hoppas du skulle bli mer än sur, riktigt förbannad hade jag blivit.

0

lilla my

1 sep 2006 kl. 10:41

Bra poäng Johan, vi kanske borde ha användar-id av något slag här?

0

Michael Krikorev

1 sep 2006 kl. 11:16

Klas: Jag tycker den är för luden för att vara betulicolan (det gryniga nära hattkanten). Det finns rätt mycket eklöv också, och foten är rätt mörk och går i samma färg som hatten, vilket är typiskt för finluden.

Svampnörden och Michael Lundqvist:
Gallsopp har aldrig gula rör, vilket det stora exemplaret har :-)

Till JA: Visst är det vanskligt med att man kan använda vilka signaturer som helst. Förhoppningsvis upptäcks det ganska snabbt och kan dementeras av andra svampkunniga på forumet. I framtiden kommer jag ordna inloggning så att man inte kan använda andras signaturer.

0

Johan Arlebrink

1 sep 2006 kl. 11:22

Låter alldeles utmärkt Michael.
Tack för en suverän sida.

0

anki

2 sep 2006 kl. 00:36

Har ett litet inlägg här till er som tror det är gallsopp: Daniel sa att den redan var uppäten, borde han inte redan då ha upptäckt det? Har hört att man inte ens behåller första tuggan av gallsopp i munnen eftersom den smakar fruktansvärt illa.. Kan visst förstöra en hel svampgryta..

0

Svampnörden

2 sep 2006 kl. 02:17

Ja jag kallar mig absolut inte någon expert och satsar hellre på att fälla än att fria när det gäller svamp!
Den ljusa hatten och på bilden tydliga nätmönstringen på foten gav mig skäl tyckte jag att kläcka gallsopp. Ingenstans var det skrivet att Daniel redan hade ätit av den. Sedan vad det gäller färger på en datorskärm så ska man aldrig vara säker…..kan uppfattas mkt olika från dator till dator. ja det är rören jag syftar på.

Kul för dig att den smakade bra Daniel och ja det kanske är finluden stensopp men utan att se den i genomskärning skulle inte jag svara säkert. Men som sagt här finns det folk som vet.

0

anki

2 sep 2006 kl. 11:27

Jodå avmpnörden. :) Daniel skrev att den redan är uppäten.Läs hans första inlägg här så ser du att svampen är uppäten.:) Är själv ingen svampexpert men har tidigare sett en diskussion om hur hemsk smak gallsopp har. Har man en gång plockat det av misstag så gör man visst det aldrig igen.. 

0

Sussie

2 sep 2006 kl. 13:25

Ett litet tips om du är osäker på vilken sopp du har plockat: smaka på en pytteliten bit och spotta ut. Du känner direkt om du har plockat gallsopp…......

0

Svampnörden

2 sep 2006 kl. 17:23

Ojdå Anki…..missade det.

0

Birgitta D

2 sep 2006 kl. 18:51

Klart det är Stensopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone