Hej!
Måste erkänna rakt av att jag inte är någon expert på stensoppar. Är svampen på bilderna finluden stensopp, eller vad? Tycker att beskrivningen stämmer, men när jag bild-googlar efter den hittar jag ingen bild som passar riktigt bra…
Och skriv inte att det är en gallsopp, för den är redan uppäten…
Tycker det är lite farligt att folk som tydligt saknar kunskap slänger ur sig bestämningar som är helt upp åt skogarna. Om ni inte är helt säkra måste det framgå!
Jag är absolut ingen expert, började lära mig mer än Kantareller och Karl-johan först denna säsong men jag tycker att även andra måste vara tydliga med att tala om vilken kompetens de egentligen har.
Det må så vara att en felaktig bestämning av en sopp inte medför någon direkt livsfara men när det gäller bestämning av andra svampar kan ju en felaktig bestämning medföra livsfara!
Helst skulle jag se ett system där man inte kunde skriva under med vems namn som helst. Ponera att jag är en illvillig person som skriver under med Klas Jaederfeldts namn och hävdar att en gifthätting är en nejlikbrosking.
Klas: Jag tycker den är för luden för att vara betulicolan (det gryniga nära hattkanten). Det finns rätt mycket eklöv också, och foten är rätt mörk och går i samma färg som hatten, vilket är typiskt för finluden.
Svampnörden och Michael Lundqvist:
Gallsopp har aldrig gula rör, vilket det stora exemplaret har :-)
Till JA: Visst är det vanskligt med att man kan använda vilka signaturer som helst. Förhoppningsvis upptäcks det ganska snabbt och kan dementeras av andra svampkunniga på forumet. I framtiden kommer jag ordna inloggning så att man inte kan använda andras signaturer.
Har ett litet inlägg här till er som tror det är gallsopp: Daniel sa att den redan var uppäten, borde han inte redan då ha upptäckt det? Har hört att man inte ens behåller första tuggan av gallsopp i munnen eftersom den smakar fruktansvärt illa.. Kan visst förstöra en hel svampgryta..
Ja jag kallar mig absolut inte någon expert och satsar hellre på att fälla än att fria när det gäller svamp!
Den ljusa hatten och på bilden tydliga nätmönstringen på foten gav mig skäl tyckte jag att kläcka gallsopp. Ingenstans var det skrivet att Daniel redan hade ätit av den. Sedan vad det gäller färger på en datorskärm så ska man aldrig vara säker…..kan uppfattas mkt olika från dator till dator. ja det är rören jag syftar på.
Kul för dig att den smakade bra Daniel och ja det kanske är finluden stensopp men utan att se den i genomskärning skulle inte jag svara säkert. Men som sagt här finns det folk som vet.
Jodå avmpnörden. :) Daniel skrev att den redan är uppäten.Läs hans första inlägg här så ser du att svampen är uppäten.:) Är själv ingen svampexpert men har tidigare sett en diskussion om hur hemsk smak gallsopp har. Har man en gång plockat det av misstag så gör man visst det aldrig igen..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.