0 717 visningar

20 svar

svamptork?

Nikke nybörjare

1 sep 2006 kl. 00:19

Nybörjare som jag är undrar jag vad en svamptork är.? Jag förstår ju vad den gör men har tidigare inte hört talas om den. Hur ser den ut och var kan man köpa den? Använder just nu en insektsdörr.Funkar bra men tar stor plats… ;)

0

Kurt

1 sep 2006 kl. 13:01

Man kan lätt bygga en egen tork (se länk nedan). Alternativs kan man använda sig av plastbackar, t ex brödbackar eller blå champinjonlådor av plast (som affärerna får champinjoner i). Dessa staplar man på varandra och fyller med skivad svamp. Och sedan sätter man en fläkt under (t ex en kupévärmare), efter hand flyttar man om backarna .

http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html

0

Daniel Lind

1 sep 2006 kl. 13:11

Läs mer om svamptorkar i denna länk: http://www.svampkonsulent.nu/evermat/evermat.htm

Denna tork går att köpa via “Svamp i norr”, http://www.svampinorr.se

0

Helena

1 sep 2006 kl. 14:00

Jag använder torken på bilden.
Den är hur bra som helst och prisvärd.
Om jag inte minns fel så kostade den ca 500 kr.

0

Stella

1 sep 2006 kl. 14:10

Nja… Inte 500:-

Jag köpte min för två år sen och då fick jag tag i en andrasorteringstork (lite färgskiftningar) och 8 ållor för 1200:-

0

Helena

1 sep 2006 kl. 14:38

För att vara exakt 499 på elaffär i Eskilstuna för 1, 5 år sen.
Hittade garantibeviset.
Tror just denna OBH Nordica legat på samma pris i flera år nu. Har tidigare lånat av en god vän som betalkade samma summa ett par år innan jag skaffade min

0

Stella

1 sep 2006 kl. 14:41

Aha!

Den torken på bilden är inte en OBH Nordica. Fick tipset att satsa på en Evermat istället för en OBH eftersom OBH:n inte har inställningsbar temperatur (eller om det var timer?!?).

En Evermat är dock i så fall rätt mycket dyrare…

0

Tanja V

1 sep 2006 kl. 15:44

Helt klart låter svamptorken från OBH Nordica intressant, rek butikspris 545 kr, medan Evermaten kostar c:a 1700. Jag planerar att köpa en svamptork, så dina inlägg Helena om att OBH:n funkar jättebra låter lovande!

0

Helena

1 sep 2006 kl. 19:58

Det finns en bild på OBH torken här på forumet.
Tror att det inlägget också har rubriken svamptork.
Jag rekomenderar den verkligen. Just nu står den och går fullpackad med Karl Johan (igen)

0

Nikke nybörjare

1 sep 2006 kl. 21:32

Tack allihop! Det låter som att det är en bra affär att inskaffa en svamptork. Hur lång tid tar det ungefär att torka svamp i dom? Verkar iaf vara mer effektivt än det jag har nu.. :)

0

MariaB

1 sep 2006 kl. 22:06

Jag har köpt en OBH nordica i år.
499, -  5 st ollor och ett underlägg för kött är med.
Man kan torka svamp, frukt, grönsaker och kryddor, kött.
Du får själv reglera temperaturen mellan 50-70 grader med ett spjäll.
Lägsta tempen till svamp. Ingen timer.
Jag har torkat stensopp, sandsopp, nejlikbroskskivling, trattkantareller, rödgul trumpet och div.färgsvampar, det verkar fungera bra tycker jag.

0

Danne

1 sep 2006 kl. 22:15

Jag har också en Nordica svamptork. Den funkar och just nu går den för fullt, men jag upplever att temperaturen är för hög i den. Detta togs också upp på forumet för ett par år sedan. Flera andra hade precis som jag mätt temperaturen och kommit fram till att den är för hög. Då kommer jag ihåg att vissa menade att för hög temperatur medför förminskad smak på svampen. Men att den funkar råder det inget tvivel om, frågan är bara om den egentligen är så bra som man vill. Jag tror att jag påbörjar en ny tråd angående detta, dvs om det är så att högre temp medför sämre smak.

0

Bo Reyer

1 sep 2006 kl. 22:20

Man behöver inte lägga ut 500:- på en svamptork! Själv använder jag ett gammalt skötbord avsett för badkar. Detta har jag klätt med gles gardinluft. När den relativa luftfuktigheten ligger på runt 85% tar jag hjälp av hårfönen. Man behöver inte krångla till det i onödan.

0

Göran H

1 sep 2006 kl. 22:30

Snacka om att krångla till det !

0

Affe

2 sep 2006 kl. 00:42

Jag har en Evermat och är helnöjd med den. Köpte den begagnad för 700:- och köpte därtill 4 extra ollor för 75:- st.

Har provat att torka i ugn och på tidningspapper tidigare men det är både smidigare och bättre med evermaten. Dessutom så kan man torka så mycket annat med den också... Reglerbart termostat och timer har den.

0

Helga

2 sep 2006 kl. 14:15

Jag torkar min svamp i ugnen, inställd på varmluft 50 grader.
Dessutom lägger jag en grytlapp så luckan inte går igen helt. Fungerar utmärkt!

0

Monica

2 sep 2006 kl. 14:19

Helga, det låter jättebehändigt, hur länge brukar du ha dem inne i ugnen?

0

Carin

2 sep 2006 kl. 15:40

Ah, Helga. Toppen. Det var precis det svar jag önskade att jag skulle få på den fråga jag ställde på ett annat ställe.

0

Anja

13 sep 2006 kl. 10:21

Jag fuderar på att köpa en BH Nordica, men undrar hur lång tid det tar att torka svampen.

0

Marlene

13 sep 2006 kl. 13:35

Stöcklitork kan du hitta på weben.
Annars har jag byggt en om du har vanlig spis med plattor. 4st klossar ca 6cm läggs fast på en tavelram. Sen tar du hönsnät o stansar fast.
Lägg spisen på nästlägsta och rafsa om lite grann då o då.

0

Helena

13 sep 2006 kl. 14:33

Beror helt på vilken sorts svamp du torkar.
Jag har min full med svart trumpetsvamp nu. Den har gått ca 2 timmar och om ytterligare nån timme borde allt vara torrt. Torkar du svamp skuren i tjockare skivor så tar det naturligtvis längre tid.
Men OBH Nordica torken fungerar väldigt bra och är prisvärd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone