Jag sökte trattkantareller i en tallskog med mycket mossa i Uppland men hittade mest gulbruna riskor och skivlingar som jag hade svårt för att artbestämma. Gissar på att det kan röra sig om Lactarius hysginus och Gortinarius humicolus. Bifogar bilder. Riskan har en hatt på 4-10 cm och är brett trattformad. Foten är 2,5-7 cm lång diameter 1-2 cm. Svamparna var torra men hade en brännande smak. Spindelskivlingen hade lång böjd fot och gulvitt kött som jag ej vågade smaka på. Kan den vara gifig?
Gulbrun spindelskivling troligen Cortinarius humicola funnen i tallskog i Uppland. Gulskivig riska (Lactarius hysginus) funnen i trakten av Åkersberga i Uppland. Artbestämningshjälp önskas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.