Börjar fundera lite nu faktiskt…
Den ena efter den andra rapporten talar om massvis med svamp som är hur bra som helst utan angrepp av vare sig det ena eller andra. Själv har jag också hittat hur mycket som helst, men bara en bråkdel som varit ok, och då har jag ändå plockat K-J i en stor del av Skåne och södra Småland…
Vad menar man EGENTLIGEN med att svampen är ok och utan angrepp?
När jag hittar en KJ så “dammsuger” jag marken runtomkring, i de flesta fall hittar men en liten KJ-bebis som just sett dagens ljus någonstans i närområdet. Dessa små pluttar saknar angrepp och är dessutom kompakta och fina, så de “försvinner” inte på samma sätt i stekpannan. Mums!
Jag har hittat både “vanli” KarlJohan och rödbrun - den rödbruna var helt utan angrepop- ett tiotal och dessutom jättestora-
hattarna 20-25 cm i diameter och foten 15-cm höga och tjocka som en barnarm- utan ett endaste maskhål någonstans- verkar som om de rödbruna klarar sig bätter då de växte inom ett områdde på cirka 200 meter-de vanliga var också fina( de jag plockade) men många fick stå kvar pga av angrepp.Fick ihop över 25 kilo på en timme knappt-sen orkade jag inte släpa runt på mer…Trist eller hur:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.