Förundras mycket över att så många tydligen, efter vad man kan se på bilder, inte rensar av jordiga delar på den svamp man bär hem. Inte heller delar man stora svampar i skogen och slipper bära hem larvätet, oätligt lass.Eller vet alla gånger vad som följer med i korgen.
Om svamparna har jordiga fötter kvar i korgen så blandas smutsen med och in i de ätliga delarna av svampen. I jord finns allt möjligt man inte mår så bra av. Så varför bära hem det till köket? Har ni ett skäl till det eller är det bara en ovana? Är nyfiken. Och upplärd sen barnsben att grovrensa i skogen, finrensar gör vi hemma.För de svampar jag tar med för att examinera vidare har jag en papperspåse i nåt hörn av korgen. Annars får de följa med endast i kameran.
Hurra! Hej Boman! Du kanske inte har sett mina inlägg på flera trådar som handlar just om samma sak. Varför tar man med sig moder jord hem? Det är väl bättre att hon får vara kvar i skogen för på soptippen hör hon inte hemma och inte i svampkorgen eller för den delen;)
Nej lämna det i skogen som inte skall ätas eller dokumenteras på något vis.
Jag har med mig burk med lock till examineringssvampar, de skall ju bevaras så hela som möjligt och måste ju tas med fot och allt och då medföljer ofta jord.
Annars är det väl en nybörjargrej att inte grovrensa i skogen. Kanske man har snubblat över ett jättegäng svampar när man inte har ngn kniv med sig. Sådant kan hända i de bästa familjer.
Håller med Boman, visst har det hänt att det har kommit med några skitiga svampar oxå men försöker att rensa så gott det går i skogen, är svampen ren o fin när man kommer hem o häller upp den så kan jag tycka att det är ett skönt och avslappnande nöje o sitta o dela svampen.
Jag är nybörjare (eller nästan i alla fall) och måste hålla med Boman om att man bör rensa svampen i skogen. Har jag ingen kniv med mig plockar jag tex bara hatten på sopparna och fjällskivlingarna samt nyper av nederdelen av “benen” på kantareller och liknande sorter. Rätt skönt när man kommer hem att bara sätta sig ner, skära i småbitar och stoppa in i ugnen för torkning alternativt kunna göra en omelett direkt till hungrande familjemedlemmar.
Jag rensar allt i skogen. Har lärt mig att det är inte kul att sitta i flera timmar och rensa hemma när det går mycket fortare att göra det i skogen. Dessutom inbillar jag mig att jag lämnar tillbaka lite av det som skogen ger mig, spillet kanske gör att det fortsätter växa svamp där.
Kan inte svara på varför andra plockar med en massa skräp hem men kan svara på varför jag själv gjorde det för många år sedan.
Allra första gången jag plockade var med en vän som berättade att det var så tidsödande att rensa i skogen och att det sen måste finrensas igen när man kommer hem, vilket hon ansåg vara dubbelarbete.
Hittade då aldrig några stora mängder heller vilket gjorde att det ändå gick fort att rensa hemma.
När mitt intresse ökade att verkligen leta efter mer än ngn liter i taget blev det allt för jobbigt med all skit som följde med hem. Tog många timmar att rensa. Nu åker alltid det värsta bort i skogen även vid de tillfällen när jag har tidspress för det underlättar verkligen vid rensning här hemma. Finns tiden i skogen rensas svamparna ordentligt så de är så gott som färdigrensade och man slipper lägga ner timmar på att göra det hemma.
Min ursäkt i början? Jag visste helt enkelt inte bättre.
Andras ursäkter? Kanske okunskap för en del, lathet för andra och tidspress om det är mkt som ska plockas under kort tid. Finns antagligen fler anledningar:)
Jag rensar inte i skogen…. jag vet att jag borde men jag plockar så lite så det gör inte så mycket. Men framför allt så brukar jag joggingplocka. Joggar helt enkelt runt i skogen med papperspåse. Om jag hittar svamp är det bra, hittar jag inget så får jag en fin joggingrunda. Men jag vågar inte springa med kniv i byxorna…
Jag jobbar kväll också, så när jag är i skogen vill jag plocka så mycket så möjligt och rensar på kvällen efter att jag kommit hem från jobbet, då är det för mörkt för attt leta svamp i skogen…
tips till joggare - skaffa fällkniv så är det inte farligt att ta med den!
missunnar naturligtvis ingen friheten att ta med sig hem och fylla hela huset med gamla löv, barr, spindlar, gråsuggor, mygglarver, grankottar, tallkottar, björkfrön, sniglar, mossa, jordloppor, skelettdelar av djur eller mögliga trädrötter - men undrar bara - varför?
För mig är friheten faktiskt mera värd som nämnts - friheten att vandra och uppleva vacker o intressant naturmiljö...
Var på en tur med syster och svåger i söndags. Vi ska INTE till skogen hade jag fått besked på, så lämna alla svampprylar hemma. Muttrande blev jag hämtad, och vi körde upp mot HJularöd. STOPP!! STANNA!! I granskogen stod champinjonerna i givakt! Kan säja att svamparna rycktes ur marken, med jord, smuts, barr, och sniglar, och lades i min systers textilkorg. Detta var en absolut engångsföreteelse, för fy så meckigt det var att ta hand om skörden när jag kom hem… Tar vanligtvis inte med så mycket som ett barr från skogen, korgen blir tung ändå! ;)
Har nu en liten fällekniv i jackfickan, just in case.
Numera sätter jag mig ner mitt i havet av svamp plockar rensar o har det mysigt.
Förr var jag nog ivrigare när jag såg mycket svamp o rafsade ner den i korgen.
Så är det säkert för många som är nya i skogen, ivern tar över ;)
Att upplysa varför man bör grovrensa sin svamp är bra sen gör gemeneman som den vill.
Kom på...på första sidan står det om just tips o råd inför att plocka svamp….kan man ju tipsa om tex.
Kanske Micke kunde lägga till om varför man bör rensa svampen någonstans där.
http://svampguiden.com/tips.asp
Boman! Vilken bra idee! Fällkniv är ju en superbra lösning. Det hade jag ju inte tänkt på.
Ha he, fast första gången jag joggingplockade svamp fick jag plocka i min vita tröja, hade ingen påse med och hittade underbara smörsoppar…. (den tröjan är förstörd, men det var det värt)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.