Oj vad fin den är, grattis!
Man brukar vara tvungen att skölja dem noga , ev skuren i bitar, i ett durkslag, för de är oftast fulla med sand och barr och annat mög. Men ditt ex ser rent och fint ut så du kanske kan klara det med att borsta av det.
Sen är det ju då bara att smörsteka eller kanske fritera enl m krikoriews recept i receptavdelningen.
Jag säger som alla de andra, grattis!
Vi har haft förmånen att hitta en för några år sedan. Nu hoppas vi på att hitta svampen igen och igen.
Det verkar som om det är ett bra år för blomk.svampen för jag tycker jag ser och hör rapporter om hittade svampar mycket oftare i år än tidigare.
Så hoppet lever kvar… :)
Åter igen, grattis.
Smaken påminde lite om trattkantareller fast lite mildare,men ändå inte, hmm, så svårt att beskriva smaken, och så var den mer aldente i konsistensen. Smörstekte den och lät den puttra i grädde, salt och vitpepper på, jättegott. Fick tips av Klas J.
Som sagt är det den första jag hittat och fast den är helt ny för mig (har ju känt till den i många år)så vågade jag mig på att ta hem och tillreda den, det finns nog ingen förväxlingssvamp. Synd Nestor att du inte plockade med dig den du hittade hem.
Hej,
Vi har hittat 6 stk i år
Vi spiser den rå på salat - den smager da som nødder. Skønt.
2 stk har jeg ikke tvättet, men blot torket dem i ugn. Da falder urenhederne af selv. Derefter lavet blomkålssvampemel af dem Umm.
Undskylod sproget (dansker)
Spis den i salat !!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.