0 1859 visningar

12 svar

Blek Taggsvampar!

Nestor

4 okt 2010 kl. 23:08

En undran det vimlar svamp plockare i skogen där jag brukar plocka, men det är vimlar både rödgul och blek taggsvampar och igen har plockat dom. Böcker och på nätet har jag läst att den svampen är en av eftertraktade svamp på hösten. Jag undrar varför ingen har plockat dom, de är ju jettegoda matsvampar.

0

Rene

4 okt 2010 kl. 23:26

Jag hittade kring 6 kilo blek taggsvamp för några dagar sen. Ingen hade plockat dessa heller. Jag började fundera om det var verkligen blektaggsvamp. Men vad skulle det annars vara?! :S

0

buffy

4 okt 2010 kl. 23:30

Det kan vara för att de flesta inte vågar plocka någon annan svamp än kantarell. Det är i så fall bra för då blir det många goda svampar kvar åt en själv =)

0

Rene

4 okt 2010 kl. 23:32

Personligen tycker jag att taggsvamp är godare än kantarell. 6_6

0

den danske svampe

5 okt 2010 kl. 01:01

helt klart. taggsvamp ær en underskattad delikatess !! sjælv sæljer jag i stort sett alla kantareller jag plockar och behåller taggsvampen før egen konsumtion.

0

Matthias

5 okt 2010 kl. 02:35

Visst är det Blek Taggsvamp. Jag tror att det är som föregående talare sa. De flesta håller sig till Kantarellerna för att de förmodligen inte kan några andra.
Själv hittade jag åtminståne tre liter blekisar alldeles intill en rätt vältrafikerad promenadstig och ytterligare litrar inne i skogen.

Smaklig spis!

0

Camilla

5 okt 2010 kl. 09:09

Samma här.. Massor med taggsvamp men det är bara jag som plockar dem och det är jag bara tacksam över :-)

Folk vet inte vad de missar helt enkelt. Svampen är ju så lätt att känna igen och precis lika säker som kantareller.

0

Boman

5 okt 2010 kl. 09:39

Möter många i skogen som inte ens vet att den bleka taggsvampen är god. Kantareller och möjligen trattisar är det enda många plockar. Eller så tycker de att rensningen är besvärlig för att man ” måste pilla bort taggarna”. Varför man nu tror det. Kanske nån kock som sagt det på tv eller i en tidning. Det är visst trendigt att plocka svamp nu. Tänk att man skulle visa sig vara trendig:-)

För mig får de gärna lämna dem, jag plockar dem med glädje och äter dem i pytt, cyrryrätter(istället för svindyr quorn) och annat.
Har plockar kilovis de senaste veckorna och hoppas kunna fortsätta länge än.

0

Rene

5 okt 2010 kl. 10:45

Det går jättesnabbt med en kniv att skrapa bort taggarna, om man vill det.

0

Tina Nordberg

5 okt 2010 kl. 14:00

Får lov att erkänna att jag inte tycker den är god till annat än inläggningar.
Den duger “så där” som blandsvamp vid nödår.

0

Jan A, Uppsala

5 okt 2010 kl. 14:47

Instämmer med Tina. Jag tycker att ffa blek och i någon mån också rödgul är mindervärdiga matsvampar och går nästan alltid förbi dem - utom när jag plockar gebortsvamp. Då duger de!

0

WOW!!! tack för alla inlägg

Nestor

5 okt 2010 kl. 23:48

Jag är borta en dag så min undran är redan fylld som min kasse. Kantareller och blek taggsvampar dom svamparna som jag brukar plocka eller bågar plocka. Men ensak man måste rensa i skogen medan man plockar dom annars man plockar med massor av vita larver. Jag har plockar här om dan full min papper kasse och jag har kokat och fryste dom…

tack för alla svar..

0

Kathe

27 sep 2017 kl. 15:31

Varför ska man rensa bort taggarna på taggsvamp?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone