En undran det vimlar svamp plockare i skogen där jag brukar plocka, men det är vimlar både rödgul och blek taggsvampar och igen har plockat dom. Böcker och på nätet har jag läst att den svampen är en av eftertraktade svamp på hösten. Jag undrar varför ingen har plockat dom, de är ju jettegoda matsvampar.
Visst är det Blek Taggsvamp. Jag tror att det är som föregående talare sa. De flesta håller sig till Kantarellerna för att de förmodligen inte kan några andra.
Själv hittade jag åtminståne tre liter blekisar alldeles intill en rätt vältrafikerad promenadstig och ytterligare litrar inne i skogen.
Smaklig spis!
Möter många i skogen som inte ens vet att den bleka taggsvampen är god. Kantareller och möjligen trattisar är det enda många plockar. Eller så tycker de att rensningen är besvärlig för att man ” måste pilla bort taggarna”. Varför man nu tror det. Kanske nån kock som sagt det på tv eller i en tidning. Det är visst trendigt att plocka svamp nu. Tänk att man skulle visa sig vara trendig:-)
För mig får de gärna lämna dem, jag plockar dem med glädje och äter dem i pytt, cyrryrätter(istället för svindyr quorn) och annat.
Har plockar kilovis de senaste veckorna och hoppas kunna fortsätta länge än.
Jag är borta en dag så min undran är redan fylld som min kasse. Kantareller och blek taggsvampar dom svamparna som jag brukar plocka eller bågar plocka. Men ensak man måste rensa i skogen medan man plockar dom annars man plockar med massor av vita larver. Jag har plockar här om dan full min papper kasse och jag har kokat och fryste dom…
tack för alla svar..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.