Har aldrig tidigare hittat så många blodsoppar här nere i södra Småland. Kan det månne ha att göra med den torra och varma sommaren? Jag har hört att blodsoppen är mycket vanlig i södra Europa. Är det någon annan som också har hittat många blodsoppar?
Har gjort samma observationer. Har aldrig hittat blodsopp tidigare år, här i Göteborgstrakten, men i år är det fullkomligt nerlusat av dem. Plockade en korg full senast igår. Verkar vara ett år för praktfulla soppar. Skönsoppen är också vanlig i år (ej ätlig, men vacker). Säkert extremvädret som skapat detta!
Jag har också hittat många blodsopp (tror jag!) i Halland. Men flera som jag pratat med har avrått mig från att äta röda soppar. Just nu har jag lyssnat till dem! Vem skall jag tro på?Jag har sparat svampen och hoppas hitta någon som kan artbestämda dem inom någon dag. Inte för att äta men väl för att lära för framtiden.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.