0 378 visningar

4 svar

Retat moder jord?

Titti

5 okt 2010 kl. 15:53

Ja, snart undrar jag vad som står på iår…brukar plocka stora mängder trattisar & kantareller. Blomkålsvamp och svart trumpet. Skåne & Blekinge är “hemtrakter”.
I år har det blivit 5 liter trattisar, knappt en liter kantareller och inget av det andra. Har till och med kört till Småland för att söka svamplyckan, kan säga att vi kamma noll! Svart trumpetsvamp står högst upp på listan åhhh, jag vill så gärna finna!
Ja, det får bli en sväng i morgon igen, hoppet är ju det sista som lämnar!

0

Bo E

5 okt 2010 kl. 15:57

ja det kan man undra - i år är det ju äntligen gott om både trattkantareller och svart trumpetsvamp igen

kanske du bara behöver vänja ögonen vid dem

kan vara svåra att upptäcka om man är närsynt har jag märkt

ha ha

0

Camilla

5 okt 2010 kl. 16:03

I mina skogar i blekinge har det kryllat av trattisar men nu är det väldigt tort så nu har de flesta torkat bort. Kommer det inte mer regn nu så blir det inga fler trattisar. Kantareller är mer tåliga så de finns fortfarande.

Svart trumpet har jag dock aldrig sett här.

0

Bo E

5 okt 2010 kl. 16:06

torrt här oxå - men nu är det såpass sen årstid att det ändå blir fukt nattetid i mossig skog framför allt.

Frosten har oxå vikit för tillfället så nu växer trattkantarellerna så det nästan knakar i skogarna…

...hade man tid skulle man kunna plocka i princip obegränsade mängder…

0

buffy

6 okt 2010 kl. 07:30

Vissa år är det ont om kantarellsvampar men gott om soppar. Det tycks inte sammanfalla, de har väl olika preferenser när det gäller värme och regnmängd under växtsäsongen. I år var det ett sk Karl-Johan-år här i NV Skåne. Men mycket sparsamt med kantarell o trattkantarell. Sv trumpet ska vi bara inte tala om =(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone