0 743 visningar

16 svar

brandmusseron?

svampstaff

5 okt 2010 kl. 19:59

Kan det vara det bild1?
bild2 en skruvad fingersvamp?
3:an en jordtunga?

0

Hans Myhre

5 okt 2010 kl. 20:11

1 er inte brandmusseron men en slørsopp, 2 vet ikke og 3 er ikke lett å ta ut fra et bilde. i skog eller beitemark? litt grønnfarge eller svart og litt lodden på stilken?

0

Lennart S

5 okt 2010 kl. 20:22

Nr 1 är mångkransad spindling.Den finns bl.a. under björk.

0

svampstaff

5 okt 2010 kl. 20:49

Jaha det var en vanlig sån:)

0

klas jaederfeldt

5 okt 2010 kl. 21:55

men den är god ät upp den

0

BaWa

5 okt 2010 kl. 22:24

Kan bara hålla med Klas, det är en riktigt god svamp!

0

jordtunga

Frida T

6 okt 2010 kl. 12:38

jo det skulle kunna vara en jordtunga. Om du vill veta vilken så måste du berätta mer om den. Var växte den? Torr, klibbig ,hårig , fjällig , slät???? Det finns en del att välja på ;)

0

mångkransad...

Bo E

6 okt 2010 kl. 12:48

mångkransad spindelskivling ser det ut att vara på bild 1.

brandmusseron känner jag inte till - är det en förväxlingssvamp till den mångkransade - är den i så fall oxå ätlig….

verkar ju närmast livsfarligt annars - så snart man lärt sig eller trott sig ha lärt sig en ny matsvamp dyker det upp förväxlingsarter tre år senare som man inte haft en susning om…

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 12:53

Tricholoma aurantium
finns inte i databasen och jag hittar inga bilder på google - men en uppgift om att den växer i kalkrik granskog - medans ju den mångkransade verkar hårt knuten till björk och gräsmattor, i varje fall skulle jag inte plocka den i matsyfte om jag inte fann den i “rätt” växtmiljö(?)

0

Hans Myhre

6 okt 2010 kl. 13:28

Her er Tricholoma aurantium. Det er ikke matsvamp.I Norge vraker vi alle spindelskivlinger som matsvamp på grunn av vanskeligheten med bestemmelse, mange er like og bare noen få er egentlig etbare.

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 13:54

nja så lika var de nu inte tycker jag - och växer de dessutom i granskogsmiljöer så är det nog ingen farligare förväxlingsrisk med den mångkransade, som såvitt jag vet är den enda spindelskivlingen som har matvärde - och då räknar jag inte rimskivling som spindelskivling fast jag har förstått att de är på något vis besläktade.

0

Hans Myhre

6 okt 2010 kl. 14:23

C. subvalidus er også en matsvamp. Rimskivling er nå en spindelskivling men skifter vel ikke svensk eller norsk navn.

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2010 kl. 15:15

Jag vet inte vad för svamp Hans Myhre har visat, men det är då inte brandnmmusseron. Den ska se ut så här:

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 15:17

oj

tjusig

tack, då känner jag säkert igen brandmusseronen om jag ser den

och visst var den om möjligt ännu mer olik den mångkransade

0

mångkransad...

Bo E

6 okt 2010 kl. 15:19

...och grattis svampstaff till den fina familjen av mångkransade godsaker

hittade två i lördax men de var fulla av mask

urrrk

0

Irene A

6 okt 2010 kl. 15:20

Jodå, visst är det brandmusseron på Hans’ bilder.
Det är det här också:

0

svampstaff

7 okt 2010 kl. 08:43

Tittar man på andra bilder t.ex strindvalls så är brandmusseronens utseende väldigt variabel?
och platsen jag letade på är en känd lokal för brandmusseron, tåkern (enl.artportalen) barrskog med björkinslag, därav mina tvivel.Men dom hade för orena skivor tyckte jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone