mångkransad spindelskivling ser det ut att vara på bild 1.
brandmusseron känner jag inte till - är det en förväxlingssvamp till den mångkransade - är den i så fall oxå ätlig….
verkar ju närmast livsfarligt annars - så snart man lärt sig eller trott sig ha lärt sig en ny matsvamp dyker det upp förväxlingsarter tre år senare som man inte haft en susning om…
Tricholoma aurantium
finns inte i databasen och jag hittar inga bilder på google - men en uppgift om att den växer i kalkrik granskog - medans ju den mångkransade verkar hårt knuten till björk och gräsmattor, i varje fall skulle jag inte plocka den i matsyfte om jag inte fann den i “rätt” växtmiljö(?)
nja så lika var de nu inte tycker jag - och växer de dessutom i granskogsmiljöer så är det nog ingen farligare förväxlingsrisk med den mångkransade, som såvitt jag vet är den enda spindelskivlingen som har matvärde - och då räknar jag inte rimskivling som spindelskivling fast jag har förstått att de är på något vis besläktade.
Tittar man på andra bilder t.ex strindvalls så är brandmusseronens utseende väldigt variabel?
och platsen jag letade på är en känd lokal för brandmusseron, tåkern (enl.artportalen) barrskog med björkinslag, därav mina tvivel.Men dom hade för orena skivor tyckte jag.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.