0 2725 visningar

7 svar

Frost

Kjell Rilbe

6 okt 2010 kl. 12:07

För några dagar sedan (förra veckan) var det nattfrost här i Haninge tre nätter i rad. Tycker mig ha sett att det försvunnit massor av svamp, t.ex. alla soppar. Men det finns annat som verkar oberört, t.ex. några skivlingar i gräsmattan.

Undrar därför lite om vilka matsvampar som brukar klara lite nattfrost. Antar att trattisar och frostvaxskivling klarar frost?

Men hur är det med blek & rödgul taggis? Rödgul och svart trumpet? Kantareller? Blomkålssvamp?

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 13:12

ni har förmodligen haft likartade väderförhållanden som här i nerike

alltså ingen längre frostperiod utan nån timnme i gryningen

det varierar säkert lokalt och t ex i mossig granskog klarar sig arterna bättre än i öppen mark eller i torr avlövad lövskog

trattkantareller klarar mycket - men här har även kantarell och taggsvamp klarat sig bra medan sopparna verkar tröttna - men lokalt har jag funnit fina soppar efter frosten t ex i mossiga granplanteringar

0

Kjell Rilbe

6 okt 2010 kl. 13:48

Ja, det var -1,5 grader ungefär alla tre nätterna enligt termometern, men troligen inte så länge, som du säger.

Men det var i alla fall tillräckligt för att pionerna och bönorna skulle “packa ihop” för säsongen.

Oavsett detta så är jag nyfiken på hur frosttåliga olika svampsorter är. Någon som vet HUR de mer tåliga sorterna klarar frosten? har de frostskyddsämnen i sig? Eller en cellstruktur som inte pajar av frysning? Eller något annat?

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2010 kl. 15:55

Vi har haft ”dubbelt” så kallt som ni två stackare, -2.9 i två nätter och något lite varmare ett par.. Men den temperaturen är uppmätt på mlm öppen mark, utan skyddande skärm av buskar och träd. Jag är säker på att i skogen har temp hittills legat på +-sidan och ingenting är frostskadat. De frostkänsliga sopparna hade redan långt innan dessa s.k. froster inträffade varit mlm försvunna. Kan nämna att jag fortfarande har tomater, chili och annat exotiskt i växtväg kvar ute under väl skyddande skärmar av björk m.m.. Men när björklöven faller är det dags att ta in exoterna!
Vilka svampar som finns att skörda sent på säsongen- eller t.o.m. tidigt – står att läsa i envar svampbok som förtjänar namnet!

0

Helena i Lund

6 okt 2010 kl. 18:01

Har haft någon enstaka gryningsfrost, och måtte det dröja innan det blir mer! Vad gäller frostvaxing, hittar jag den inte alls förrän det varit under -0,5 i gryningstimmen.“Min” skog har klarat de enstaka timmarna under noll galant, trots att det är gles tallskog. Då är bristen på regn värre känns det som.

0

Helena A

6 okt 2010 kl. 21:02

Här mitt i Sörmland har det varit några frostnätter förra veckan. Svampen har klarat det utan problem.
Men i stället så torkar den bort nu. Behövs regn i massor

0

Bo E

7 okt 2010 kl. 13:56

nu regnar det i örebro

0

Mickeleh

7 okt 2010 kl. 14:22

2-3 veckor för sent Bo!! Synd kunde blivit en senhöst att minnas.Här i Hovsta tog torkan det mesta förutom trattisarna..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone