Har hittat ett ställe med ev. orange kantarell. De stämmer dåligt med de bilder jag hittat då de är mer åt laxrosa färgen.
Bilden är inte riktigt färgsann då de till höger är betydligt mer laxrosa i verkligheten. Är det en hotad art?
Orange? Rosa?
En liten återgång till ursprungsfrågan: Jag tycker att den högra på Högbergs bild ser ut som C. friesii med de radiära färgskiftningarna på ovansidan av hatten som ger ett lite “trådigt” intryck.
Och den ser ju även lite spensligare ut.
Fast om färgen är som de på Kestins bild så börjar man ju fundera…
Hur luktade den?
Jösses! Hur kommer man på et sånt namn?
Men jag tycker ändå att de ser lite köttigare ut, iaf i haten. De som jag hittade har en väldigt “platt” hatt, trodde först att de var narrkantareller. Fast jag vet inte om det är typiskt för orange kantarell, har sett bilder på exemplar som ser rätt kraftiga ut.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.