0 723 visningar

20 svar

Orange kantarell

Högberg

6 okt 2010 kl. 15:56

Har hittat ett ställe med ev. orange kantarell. De stämmer dåligt med de bilder jag hittat då de är mer åt laxrosa färgen.
Bilden är inte riktigt färgsann då de till höger är betydligt mer laxrosa i verkligheten. Är det en hotad art?

Orange? Rosa?

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 16:47

de till höger ser ju onekligen ut att vara av en ovanlig färgvariant

0

Kerstin, Lindome

6 okt 2010 kl. 19:47

Dessa plockade jag och har fått bekräftat att det är Kantarell i en ovanlig färg. Alltså ingen egen art.
Färgerna på kortet stämmer med verkligheten.
Är Din färg likvärdig?

0

Högberg

6 okt 2010 kl. 21:09

Ja, exakt så laxfärgad. Jag tyckte även att de var lite mindre än vanliga kantareller men de kanske precis kommit upp. Jag ska förbi nästa vecka och kolla.

0

Kerstin, Lindome

6 okt 2010 kl. 21:12

Du har händelsevis inte plockat dom i Marks Kommun i Västergötland?

0

Högberg

6 okt 2010 kl. 22:22

Halland, Laholms kommun, vid lagan

0

Flere kantareller

Hans Myhre

6 okt 2010 kl. 23:13

Men, hvilke er de?

0

Flere kantareller

Hans Myhre

6 okt 2010 kl. 23:20

Glemte bilde 2

0

Flere kantareller

Bo E

7 okt 2010 kl. 13:54

onekligen rejäl färgvariation

ser annars väldigt mycket ut som de albinoformer jag hittat - alltså “vit kantarell” vilken enligt uppgift inte heller är en egen art

0

Flere kantareller

Hans Myhre

7 okt 2010 kl. 14:24

De to siste er egne arter, C. cinnabarius og C, appalaciensis

0

Flere kantareller

Minai

7 okt 2010 kl. 14:58

Jag har oskcå hittat den typen av färgvaritan på kantarell1 två små för ca 1 månad sedan. Orkade alrig ta någon bild på dem. De var sådär orange/röda. Varför blir det så?

0

Flere kantareller

Nils

7 okt 2010 kl. 16:26

Hej Hans!
Har du plockat dessa båda arter när du har varit i USA.

0

Flere kantareller

Hans Myhre

7 okt 2010 kl. 16:42

yepp.

0

Flere kantareller

Karl S

7 okt 2010 kl. 19:13

Här är C. cinnabarinus (från upstate NY). Jag har tidigare haft den i forumet, men det går inte att komma åt äldre inlägg av någon anledning.

C. cinnabarinus + concinnus

0

Flere kantareller

Karl S

7 okt 2010 kl. 19:17

Bild 2 var C. concinnus (Australien). Ingen av dom smakar särskilt gott.

0

Kapten Hammock

7 okt 2010 kl. 21:30

En liten återgång till ursprungsfrågan: Jag tycker att den högra på Högbergs bild ser ut som C. friesii med de radiära färgskiftningarna på ovansidan av hatten som ger ett lite “trådigt” intryck.
Och den ser ju även lite spensligare ut.
Fast om färgen är som de på Kestins bild så börjar man ju fundera…
Hur luktade den?

0

Högberg

7 okt 2010 kl. 21:58

Doftade inget särskilt som jag minns det. Formen av en kantarell, lukt av kantarell men med annan färg, starkare rosa mot mitten än ute vid kanterna, inte så jämt rosa som Kerstins. Växte i löv/ekskog vid vägkanten ungefär som kantarell brukar.

0

Kapten Hammock

7 okt 2010 kl. 22:06

De högra på de här bilderna har jag till slut fått bekräftade som friesii. Växte bland ek och hassel. Luktade ganska kraftigt, som kantarell men något mer fruktigt/parfymerat.

0

Kerstin, Lindome

7 okt 2010 kl. 22:08

Mina telningar, (som jag f ö döpt till “Mormors Kalsongkantareller” efter färgen), finns även i spädare varianter.
Bilden är inte särskilt skarp, men visar att de inte behöver vara så knubbiga som förra bilden visar.

0

Kapten Hammock

7 okt 2010 kl. 22:16

Jösses! Hur kommer man på et sånt namn?
Men jag tycker ändå att de ser lite köttigare ut, iaf i haten. De som jag hittade har en väldigt “platt” hatt, trodde först att de var narrkantareller. Fast jag vet inte om det är typiskt för orange kantarell, har sett bilder på exemplar som ser rätt kraftiga ut.

0

Karl S

8 okt 2010 kl. 18:18

Håller med om C. friesii.  Dom kantarell-arter som Hans M. och jag diskuterade som exempel är betydligt rödare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone