0 651 visningar

26 svar

Blod eller eld

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 16:00

Hittade vad jag trodde var en blodsopp, har plockat massor där i somras, men vid närmare granskning blev jag tveksam, det kunde kanske vara en eldsopp. De växer på gammal betesmark (nötkreatur) i en dunge av ek, björk, bok och en annan asp, där finns också fjällskivling och andra sorters soppar. Jag håller mina tummar för att det är blodsopp för annars blir jag tvungen att slänga hälften av svampen jag plockade i somras. :)

Blod- eller eldsopp

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2010 kl. 16:22

Eldsopp går också att äta!

0

SvenD

6 okt 2010 kl. 16:35

Det är relativt lätt att se skillnad mellan blod-och eldsopp;
blodsoppens fot är “rödprickig på gul botten” medan eldsoppens fot är klädd med “grova gulröda eller vinröda nätmaskor” (citat:Ryman/Holmåsen “Svampar”).
Jan, en del svampboksförfattare menar att eldsopp inte ska förtäras tillsammans med alkohol och att den är giftig i rått tillstånd!

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 16:38

...men om man inte tänker göra råkostsallad av den behöver den väl inte slängas.

.,..och är den sparad sen i somras så är den förmodligen redan förvälld och infryst

0

Bo E

6 okt 2010 kl. 16:41

nästan omöjligt att se skarpa detaljer på foten i bilderna men den som har sett dem i verkligheten är det kanske lätt att avgöra - det kan ju ha ett mykologiskt intresse att veta hur man nu avser att använda dem.

0

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 16:43

Men jag tycker att färgen på benen framgår av bilderna, eller är det bara som jag tycker för att jag vet hur de ser ut?

0

Gula

6 okt 2010 kl. 16:52

0

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 16:56

med all respekt för databaser mm tycker jag ändå att det är svårt att jämföra svampar i verkligheten med svampar på bild, dvs alla svampar ser ju inte likadana ut som den på bilden, därför skickar jag in mina frågor här, speciellt om det är någon som jag kan förväxla med

0

Irene A

6 okt 2010 kl. 17:08

Ingrid, det är bara du själv som vet om sopparna har ådernät eller inte på foten, för det syns inte på dina bilder.
Med ådernät: eldsopp
Utan ådernät: blodsopp

0

Ingrid T

6 okt 2010 kl. 17:22

jag skickar med ytterligare en bild, denna gång för att få svar på om detta är ett ådernät eller prickar, jag tycker det är svårt att avgöra när det ser ut på det här sättet

Tror att den ska vara tillräckligt bra

0

Sutallimra

6 okt 2010 kl. 22:16

Jag tycker bilden är lite otydlig

0

klas jaederfeldt

7 okt 2010 kl. 00:29

det är många svampar som inte går ihop med alkohol, själv klarar jag inte massa kanareller och mycket sprit = ont i magen, lite av varje går bra

0

André

7 okt 2010 kl. 00:51

Det där med att svamp och sprit funkar dåligt tillsammans känner jag igen. Jag åt en gång EN ENDA kantarell och drack en hela Skåne och sex starköl till. Snacka om reaktion! Huvudvärk, illamående, yrsel, dimsyn hela nästa dag. Tror till och med jag kräktes.

0

svampstaff

7 okt 2010 kl. 08:36

Rent teoretiskt så utgick eldsoppen från markerna i sommras, en tidig sopp.Blodsopp däremot kan man se fortfarande sparsamt då den är senare eller har jag fel?

0

Bo E

7 okt 2010 kl. 11:12

då är blodsopp troligast nu - och det man kan se av bilden så tror jag mer på blodsopp om nu inte ådernätet är dolt i oskärpan.
det verkar som om skärpan ligger på tyget bakom svampen - kanske skulle du testa att fota på lite längre avstånd då???

för övrigt blir man väl sjuk av en massa sprit med eller utan svamp?

0

Andre

klas jaederfeldt

7 okt 2010 kl. 12:23

Säkert kantarellens fel, jävla svamp dedär

0

Ingrid T

7 okt 2010 kl. 12:38

Den svampbok jag har utgått ifrån är Klas Jaederfeldts “Svampboken; 161 svampar i skog och mark” och där ser man en eldsopp som är mera grå och klart orange rör, men som sagt allt varierar. Men jag kan klart dra en slutsats, de svampar jag plockade i somras (juli-augusti) är nog eldsopp och de jag hittade i går är då blodsopp med tanke på tidpunkten.
Och jag tänker inte bjuda mina gäster på den svampen jag plockade tidigare utan den åker i soptunnan.
Tack alla för era svar

0

Bo E

7 okt 2010 kl. 13:39

varför soptunnan?

om du har förvällt och fryst in den duger den säkert till matsvamp och naturligtvis ska du äta den själv o testa om du tål den o inte experimentera på “gäster”

ha ha

har du torkat svampen kanske ev. retfulla ämnen försvunnit lixom man kan torka murklor ätbara

0

Ingrid T

7 okt 2010 kl. 14:26

Bo E,
soptunnan därför att svampen är torkad och för att jag själv inte äter svamp, det är som du säger inte riktigt snällt att använda sina gäster som försökskaniner :)

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2010 kl. 14:53

Du plockar men äter inte? Synd på sådana läckerheter, själv plockar jag och äter både blod och eldsopp. Blodsopp funkar ensam medan eldsoppen åker i blandsoppsburken. Släng den inte ge bort den till någon i stället.
Fick ont i huvudet och magen bara jag läste om sprit och svamp;)

0

Ingrid T

7 okt 2010 kl. 15:22

Som du säkert förstår älskar jag att vandra omkring i skog och mark tillsammans med min hund. Varför då inte plocka svamp till familje- och släktmedlemmar som älskar det. Måste tillstå att det doftar ljuvligt när jag gör en kantarellomelett eller någon av mina mustiga köttgrytor med massor av svamp. Men, men, svamp äter jag inte, får alltid (oavsett svampsort) ont i magen av det.

0

klas jaederfeldt

André

7 okt 2010 kl. 22:48

Ja, självklart är det kantarellernas fel. Jag åt en gång kantareller utan att dricka en hela Skåne och sex starköl. Ingen reaktion! Därmed är det bevisat att det är svampen som är boven i dramat…

0

JAS

Ingrid T

18 okt 2010 kl. 13:21

Efter en del funderande har jag bestämt mig för att skänka bort blod/eldsvampen, är du intresserad, eller du kanske känner någon annan som skulle vilja dem????

0

blod eld

buffy

18 okt 2010 kl. 18:58

Jag tycker dina soppar ser ut som blodsoppar. Här är 2 bilder fr i somras på den enda eldsopp jag ngnsin funnit.

Här kan blodsopparna dyka upp redan i slutet av juni så de är inte mindre sommarsvamp än eldsopp. De peakade i år i slutet av augusti samtidigt med KJ, men man kan fortfarande hitta enstaka ex.

eldsopp

0

blod eld

Ingrid T

19 okt 2010 kl. 21:51

De bilder jag har sett på eldsopp har också haft de mer orangea rören, blodsoppens är ju mörkröda. Sedan tycker jag också att eldsoppen är mer grå än brun, men det kan ju variera lite.
Jag ska i vilket fall som ge bort dem till någon som är intresserad, någon som känner någon?

0

blod eld

Helena i Lund

20 okt 2010 kl. 17:45

Hittade mängder med eldsoppsknoppar längs cykelvägarna i mitt område i somras. Har dessutom plockat en del blodsopp under hösten. Lägger in en bild av var. Färg på hatt, fot och rör kan säkert variera, men faktum kvarstår: eldsopp har ådernät, blodsopp har prickar.

0

blod eld

Ingrid T

20 okt 2010 kl. 22:22

Om jag förstod dig rätt är den översta bilden en eldsopp? och den andra så klart en blodsopp.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone