Hittade vad jag trodde var en blodsopp, har plockat massor där i somras, men vid närmare granskning blev jag tveksam, det kunde kanske vara en eldsopp. De växer på gammal betesmark (nötkreatur) i en dunge av ek, björk, bok och en annan asp, där finns också fjällskivling och andra sorters soppar. Jag håller mina tummar för att det är blodsopp för annars blir jag tvungen att slänga hälften av svampen jag plockade i somras. :)
Blod- eller eldsopp
Det är relativt lätt att se skillnad mellan blod-och eldsopp;
blodsoppens fot är “rödprickig på gul botten” medan eldsoppens fot är klädd med “grova gulröda eller vinröda nätmaskor” (citat:Ryman/Holmåsen “Svampar”).
Jan, en del svampboksförfattare menar att eldsopp inte ska förtäras tillsammans med alkohol och att den är giftig i rått tillstånd!
Titta och läs här!!
http://svampguiden.com/art/visa/Boletus_luridus
med all respekt för databaser mm tycker jag ändå att det är svårt att jämföra svampar i verkligheten med svampar på bild, dvs alla svampar ser ju inte likadana ut som den på bilden, därför skickar jag in mina frågor här, speciellt om det är någon som jag kan förväxla med
då är blodsopp troligast nu - och det man kan se av bilden så tror jag mer på blodsopp om nu inte ådernätet är dolt i oskärpan.
det verkar som om skärpan ligger på tyget bakom svampen - kanske skulle du testa att fota på lite längre avstånd då???
för övrigt blir man väl sjuk av en massa sprit med eller utan svamp?
Den svampbok jag har utgått ifrån är Klas Jaederfeldts “Svampboken; 161 svampar i skog och mark” och där ser man en eldsopp som är mera grå och klart orange rör, men som sagt allt varierar. Men jag kan klart dra en slutsats, de svampar jag plockade i somras (juli-augusti) är nog eldsopp och de jag hittade i går är då blodsopp med tanke på tidpunkten.
Och jag tänker inte bjuda mina gäster på den svampen jag plockade tidigare utan den åker i soptunnan.
Tack alla för era svar
varför soptunnan?
om du har förvällt och fryst in den duger den säkert till matsvamp och naturligtvis ska du äta den själv o testa om du tål den o inte experimentera på “gäster”
ha ha
har du torkat svampen kanske ev. retfulla ämnen försvunnit lixom man kan torka murklor ätbara
Du plockar men äter inte? Synd på sådana läckerheter, själv plockar jag och äter både blod och eldsopp. Blodsopp funkar ensam medan eldsoppen åker i blandsoppsburken. Släng den inte ge bort den till någon i stället.
Fick ont i huvudet och magen bara jag läste om sprit och svamp;)
Som du säkert förstår älskar jag att vandra omkring i skog och mark tillsammans med min hund. Varför då inte plocka svamp till familje- och släktmedlemmar som älskar det. Måste tillstå att det doftar ljuvligt när jag gör en kantarellomelett eller någon av mina mustiga köttgrytor med massor av svamp. Men, men, svamp äter jag inte, får alltid (oavsett svampsort) ont i magen av det.
Jag tycker dina soppar ser ut som blodsoppar. Här är 2 bilder fr i somras på den enda eldsopp jag ngnsin funnit.
Här kan blodsopparna dyka upp redan i slutet av juni så de är inte mindre sommarsvamp än eldsopp. De peakade i år i slutet av augusti samtidigt med KJ, men man kan fortfarande hitta enstaka ex.
eldsopp
De bilder jag har sett på eldsopp har också haft de mer orangea rören, blodsoppens är ju mörkröda. Sedan tycker jag också att eldsoppen är mer grå än brun, men det kan ju variera lite.
Jag ska i vilket fall som ge bort dem till någon som är intresserad, någon som känner någon?
Hittade mängder med eldsoppsknoppar längs cykelvägarna i mitt område i somras. Har dessutom plockat en del blodsopp under hösten. Lägger in en bild av var. Färg på hatt, fot och rör kan säkert variera, men faktum kvarstår: eldsopp har ådernät, blodsopp har prickar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.