Finns det någon vänlig själ som kan berätta lite mer om Blomkålssvamp. Är den tidig-sen, allmän-sällsynt, mer i söder eller norr osv. Jag har hittat en liten brun gammal B-svamp en gång. Men skulle gärna vilja hitta ett nyare ex.
Den krusiga blomkålssvampen hör verkligen till en av dom säregnaste svamparna
inom svampriket, och är verkligen en av “jättarna” bland svamparna.
Med sina otaliga bandlika, platta, vågigt böjda grenar, så liknar dom verkligen inte
några andra svampar. Själv tycker jag att dom påminner om nykokt bandspaghetti !
Släktmässigt så antar man att dom står fingersvampar och trumpetsvampar nära.
Släktet är utbrett över stora delar av världen, men ingen art tycks vara allmän.
Blomkålssvampen växer parasitiskt, huvudsakligen på barrträd, och företrädesvis på tall.
Den förekommer upp till mellersta Skandinavien, där man mestadels kan man hitta
den vid foten av äldre träd, och då oftast vid tall, men den tycks dock vara sällsynt
norr om Stockholmsområdet.
Det finns dock en närstående men sällsynt art som har hittats på ek i bl a Skåne.
Den kan bli upp till 40cm bred och 30cm hög och har i kanten krusiga, 1-2cm breda,
till en början vitgula, senare brungula grenar. Vikten kan uppgå till flera kilo.
Foten kan bli 8cm hög och 4cm tjock, och är rotlik.
Doften är aromatisk med antydan till barrskogsdoft.
Smaken hos unga ljusa exemplar är utsökt god och en verklig delikatess.
Bäst anrättad är den som stekt eller friterad, men passar även att stuvas.
Vid förvällning och infrysning så tappar den gärna sin säregna och goda smak.
Växtsäsong: Augusti-September.
Hej Gunilla! Brukar läsa dina inlägg, och gillar din stil. Kul att du frågar om nåt jag brukar plocka, nämligen blomkålssvamp.Så här: den är inte så sällsynt som det ibland påstås, men man ska ha lite “öga” för den. Leta i överkanten av tallåsar, gärna där solen ligger på fram mot kvällarna- den gräddvita blomkålssvampen syns bäst då, eftersom den enligt min erfarenhet ofta sätter sig mycket nära tallrötterna, ibland halvvägs in under stammen. Det finns gott om den i Östergötland, men har aldrig sett den på Gotland. Den blir milt sagt blaskig i frysen, så använd den gärna färsk, tex i grytor. Nu ska jag snart gå hem, det är fredag kväll och jag ska ut iskogen i morgon bitti - matlådan lagar inte sig själv… lycka till!
hej
jag ville bara meddela att jag idag har hittat en jättelik blomkålssvamp i sala, västmanland. (läste att den inte är så vanlig ovanför stockholm)inte nog med det, så hittade jag MASSOR av kantareller. jag är nog den lyckligaste jag känner. :)
ut i skogen med er & skörda läckerheterna. viket sagolikt svampår.
mvh
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.