Plockade denna igår i en park (vanlig nyklippt gräsmatta). Den växte helt ensam; ingen annan svamp i närheten. Enda trädet i närheten var en lönn. Det har inte varit någon nederbörd på över en vecka. Svampens diameter ca 10 cm, vikt 85 gram. Hatten gulare än foten som synes. Synnerligen kraftig doft av mandel. Ingen missfärgning i snittytor eller vid skrapning. Använde den i wok: delikat med en del mandelarom kvar efter tillagningen.
Jag trodde först på vit kungschampinjon (A Macrosporus), men jag tycker att mitt exemplar verkar för litet och hatten ser inte ut som på bilden i Norstedts Stora Svampbok. Den enda som ser likadan ut i boken är A Pilatianus, men den ska e.u. inte finnas i Sverige. Jag tyckte inte heller att den luktade illa, tvärtom.
Artbestämning: vilken champinjon?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.