Jag skulle vilja utvidga min svamprepertoar till mer än soppar, kantareller och taggsvamp och har kommit fram till att det måste vara ganska ofarligt att äta kremlor, om man klarar smakprovet och så innan. Och det finns massor av dom i skogen. Men det finns så dåligt med recept på hur man tillagar kremla. Tips någon???
jag tycker kremlor passar bra i gryträtter - de är fasta och tål att grytstekas rätt länge utan att “koka bort”
kanske då lämpligast att använda sillkremla i fiskrätter - min favorit där är annars mandelriska men den är väldigt obefintlig vissa år, som i år.
Kantkremlan är ju allmännare och funkar bra ihop med både kött fisk och grönsaker tycker jag.
Den är nog favoriten om man räknar med alla faktorer som smak, konsistens och förekomst i mina svampmarker.
Storkremla och mandelkremla är oxå bra.
Kremlor är oxå trevliga i wokrätter som “stekta blandade svampar”
borde funka att fritera oxå men det har jag inte testat - men borde funka ungefär som med blomkålsvamp om du sett det receptet som finns i receptbanken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.